Nagenoeg iedereen in werkend Nederland heeft een LinkedIn profiel. We gebruiken het als CV wanneer we werk zoeken, we gebruiken het om opdrachten te werven, content te krijgen en te netwerken. Een breed scala aan mogelijkheden. Toch is niet elke LinkedIn pagina even goed ingericht.
Verbeter je eigen pagina en profiel
Dit artikel geeft handvatten om je eigen profiel te verbeteren en goed te houden. Het is belangrijk om onderscheidend te zijn en te kijken naar de mogelijkheden van LinkedIn en je eigen gebruik.
Tip 1 – jouw foto
Niet elke foto is meteen een goede foto. De foto moet helder en scherp zijn en het plaatsen van de foto moet in lijn zijn met je echte verhoudingen. Bij het plaatsen van de foto kunnen verhoudingen veranderingen en kan het zijn dat je er vreemd op staat. Bedenk ook waar je LinkedIn voor gebruikt. Een foto op LinkedIn vraagt om een professionele uitstraling. Let ook op de kleding en de achtergrond.
Tip 2 – de kopregel
Dit is de tekst die onder je naam en naast je foto verschijnt. De functie moet pakkend, helder, eenduidig en goed zijn. Een korte omschrijving is beter, zeker als daar een aantal keywords in staan.
Tip 3 – bekijk je contact informatie
De contactinformatie wordt meestal voor lief genomen. Enige aandacht is wel nodig. Denk bijvoorbeeld aan:
- de link aan je professionele email adres
- koppeling aan twitter, bedenk of dat je persoonlijke twitter account is of het zakelijke account, gezien de persoonlijke aandacht op deze pagina gaat de voorkeur uit naar de persoonlijke twitter (maar denk daar aan als je een tweet verstuurt)
- gepersonaliseerde LinkedIn URL
Tip 4 – activiteiten
De activiteiten moeten actueel en uptodate zijn. Bij activiteiten is vaak te zien hoe vaak iemand op zijn of haar profiel komt. Bij activiteiten is het goed om aan te geven aan de bezoeker waar je mee bezig bent, wat je interessant vindt en aan welke projecten je aandacht schenkt.
Tip 5 – de samenvatting
Bij de samenvatting is het goed te zien dat we vaak maar wat opschrijven omdat we dat zelf leuk vinden. Denken en schrijven vanuit de bezoeker is vaak lastig. Paar zaken om naar te kijken:
- zorg voor goede keywords, dat maakt het gevonden worden gemakkelijker; woorden als innovatief, marketing, social media, online, strategie etc zijn woorden met goed zoekresultaat
- schrijf de tekst niet in een leidende vorm maar vanuit je zelf, gebruik de ik-vorm
- maak teksten actief en passief
- geef aan wat mensen kunnen doen wanneer ze de samenvatting interessant vinden, plaats de zogenaamde call to action (mail, telefoon, what’s app, etc)
- plaats media waar je zelf actief in bent of bent geweest (filmmateriaal, presentatie, artikel etc)
Tip 6 – ervaringen
De werkervaring en andere details vormen een basis voor je CV:
- wees exact in perioden en tijden
- geef niet een omschrijving van de werkzaamheden maar maak deze omschrijving actief (zie ook de samenvatting); geef aan wat anderen aan jouw ervaring zouden kunnen hebben (online planning, marketing coordinatie, strategie ontwikkelaar, etc)
- de details maken een overzicht als deze compleet
- let op de lengte, te veel ervaring met te veel tekst levert een rem op; de laatste 5 jaar werkervaring het meest gedetailleerd omschrijven, andere jaren iets meer gematigd
Tip 7 – projecten
Bij projecten goed beoordelen of het een mooi project is om te omschrijven en of het nog loopt of is afgerond. Werk hier met links zodat de lezer snel bij de uitkomsten van het project kan kijken.
Tip 8 – Aanbevelingen
Voor ons Nederlanders blijft het vaak lastig om anderen te vragen je aan te bevelen. Onze bescheidenheid remt ons daar in. Toch weten we ook dat peer-to-peer het beste resultaat kan opleveren.
- het aangeven van vaardigheden door anderen verhoogt de zoekresultaten
- regel 5 tot 10 aanbevelingen, de laatste 2 zijn dan zichtbaar, opdrachtgevers zoeken altijd naar aanbevelingen
- het aansluiten bij groepen is goed, zorg er wel voor dat het groepen zijn die aansluiten bij je ervaring en projecten
Tip 9 – dagelijks bijhouden
Wij maken vaak een profiel aan, vullen het in en zijn dan klaar. Ook een LinkedIn profiel vraagt om regelmatige actualisering. Eigenlijk zou je dagelijks even moeten kijken naar mogelijke aanpassingen in je profiel. Maar of dat lukt…
Deze tips en handvatten helpen je om een beter profiel op LinkedIn te maken en te onderhouden. Het is nu aan jezelf om daar wat mee te doen.