4 e-commerce-trends in 2017

Als je een webshop hebt, of werkt voor een webshop, is het belangrijk om de trends in de gaten te houden. Je wilt natuurlijk op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen. Na het starten van de webshop is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je webshop altijd aansluit bij de verwachtingen van de klant. Dit alles zorgt ervoor dat je klanten een optimale verkoopervaring hebben. Daarom zetten wij vier e-commerce-trends op een rijtje waar je in 2017 nog veel over gaat horen.

 

Trend 1: Smartphonegebruik

 

Klanten gebruiken steeds vaker hun smartphone om naar producten of informatie te zoeken. Het internetverkeer wordt voor het grootste gedeelte inbeslaggenomen door smartphones en de verwachting is dat het smartphonegebruik in 2017 nog verder toeneemt. Het is dan ook belangrijk dat de verkoopervaring hierop aansluit. We zien nog steeds dat klanten een product opzoeken via hun smartphone, maar vervolgens overschakelen naar hun computer om daadwerkelijk de transactie te doen. Zeker voor impulsaankopen is het van belang dat de mobiele ervaring optimaal is en dat klanten makkelijk tot aankoop over kunnen gaan. Op dat vlak is er voor veel webwinkels nog veel te winnen. Probeer bij het starten van je webshop voor webwinkelsoftware te kiezen die een responsive ontwerp ondersteunt. Dit betekent dat je webwinkel op verschillende schermen goed wordt weergegeven.

 

Trend 2: Same day delivery

 

Vroeger moest je als klant soms wel een week wachten tot je je bestelde product in huis had. Tegenwoordig wordt van de webwinkels verwacht dat ze de producten zo snel mogelijk leveren. Als dit niet het geval is, doet dit af aan de klantervaring. Het is inmiddels zelfs zo dat webwinkels hierop inspringen door levering op dezelfde dag aan te bieden. Webshops zoals bol.com en Coolblue bieden tegen betaling de mogelijkheid tot same day delivery. Levering op dezelfde dag leidt tot een positieve klantervaring en zorgt ervoor dat klanten het product bij je afnemen. Als klanten het product direct willen gebruiken, zijn zij anders geneigd om naar een fysieke winkel te gaan. Helemaal als je als webwinkel alleen online aanwezig bent, wil je er alles aan doen dat klanten het product bij jou afnemen. Bij de start van een webwinkel moet je ook over verzendmogelijkheden nadenken. De verwachting is dat steeds meer bedrijven inspringen op levering op dezelfde dag en dat daardoor de prijzen gaan dalen. Wellicht bied jij binnenkort ook same day delivery aan.

 

Trend 3: Chatbots

 

Een trend die al langer gaande is, is de opkomst van chatbots. Chatbots winnen steeds meer terrein omdat de chatbot van tegenwoordig niet meer van een mens te onderscheiden is. Een chatbot is een virtuele gesprekspartner die in staat is om automatisch klanten te woord te staan. In de Verenigde Staten hebben grote ketens als H&M, Victoria’s Secret en Burger King al een chatbot die klanten helpt. Zo kunnen klanten via de chatbot van H&M kledingadvies vragen, het advies opslaan en verwijst de chatbot ze naar de juiste pagina om het kledingstuk te kopen. Een chatbot is zodoende in staat om de klantervaring te vergroten. De verwachting is dat steeds meer webwinkels in Nederland een chatbot implementeren.

 

Trend 4: Social selling

 

Social selling is de inzet van sociale netwerken in het verkoopproces. Sociale netwerken zoals Instagram worden steeds vaker gebruikt als marketingmiddel om producten te laten zien. Bedrijven kunnen bij Instagram meerdere foto’s uploaden en klanten worden gelijk doorverwezen naar de desbetreffende productpagina, waar zij het product gelijk kunnen aanschaffen. Verwacht wordt dat dit patroon doorzet: andere sociale netwerken gaan hierop inspringen en bedrijven gaan steeds meer gebruik maken van social selling. Denk als ondernemer na het beginnen van je webwinkel ook na over een social selling. Je kunt dit gemakkelijk zelf doen door de inzet van sociale netwerken.

 

De auteur is werkzaam als online redacteur bij bedrijfssoftwarevergelijkingsbedrijf Software Vergelijken.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven