SEO, organische zoekmachinemarketing, ofwel de vindbaarheid van de website via niet betaalde mogelijkheden, content en koppelingen. Er zijn veel factoren die de vindbaarheid en daarmee de SEO resultaten bepalen. Deze factoren bepalen ook het succes van de organische vindbaarheid.
In deze 2 delen worden de belangrijkste factoren besproken die mede bepalend zijn voor de SEO optimalisatie. Gebruik de lijst als een lijst met aandachtspunten, kies die elementen uit die voor jou het meeste resultaat of het snelst een resultaat kunnen opleveren.
1 – keywords in het domein
Bij het vaststellen van het domein zijn de eerste keywords die worden genoemd de keywords met de meeste impact.
2 – leeftijd van het domein
De duur en leeftijd van het domein bepalen mede de organische vindbaarheid. Een nieuw domein is minder goed vindbaar dan een langer bestaand domein.
3 – de extensie
De extensie in de URL is bepaalt de vindbaarheid. Landen zijn regionaal goed vindbaar, extensies als “.com” zijn internationaal sterk.
4 – keywords in titel tag
Elke pagina heeft zijn eigen tags. De keywords die je gebruikt in de titel tag moet een keyword zijnd at goed aansluit bij de inhoud van de website en de woorden waar mensen op zoeken.
5 – keyword en meest gebruikte woord in document
Eén van de keywords die helpen bij de vindbaarheid is het woord dat inhoudelijk het meest wordt gebruikt in de onderliggende tekst(en).
6 – lengte van de content
De lengte van de content bepaalt mede de vindbaarheid. Heel korte teksten als een blog werken nadelig. Heel erg lange teksten leveren ook niet altijd een voordeel op. De rol van de website of het online medium moet de inhoud en omvang van de content bepalen (meest voor de hand liggen, twitter is 140 tekens).
7 – laadsnelheid
De laadsnelheid van de pagina is mede bepalend voor SEO resultaat. Het is belangrijk voor de vindbaarheid dat de pagina’s snel geladen worden, te trage websites worden “geweigerd”.
8 – gedupliceerde content
Er zijn marketeers die bepaalde content kopiëren en op andere pagina’s terug laten komen. Content die is gekopieerd werkt negatief op de vindbaarheid. Zorg dus dat alle content uniek is.
9 – website en Chrome
Zorg dat je website ook in Chrome goed werkt, snel de pagina’s laadt en alle links open staan.
10 – gebruik afbeeldingen
Afbeeldingen gebruiken, met de juiste tags, in combinatie met teksten en kopregels zorgt voor een goede vindbaarheid. De afbeeldingen moeten niet te zwaar zijn, dat vertraagt het laden, en mogen ook niet te slecht van kwaliteit zijn. Test de foto’s via verschillende browsers.
11 – kwaliteit van linkbuilding
Het toepassen van koppelingen aan andere website, het zogenaamde linkbuilding, werkt zeker. Je bent op meerdere manieren te vinden. Zorg er wel voor dat de kwaliteit van die partners en de links voldoende is, de content aansluit en de website waar je aan linkt ook goed vindbaar staan.
12 – taalgebruik en spelling
Vreemd opgebouwde zinnen, slechte opbouw van teksten en spelfouten werken remmend op de vindbaarheid. Laat teksten altijd redigeren en corrigeren. Doe dit niet alleen bij het plaatsen maar geef elke website ook van tijd tot tijd een review.
13 – video
Wat breder omschreven als “multimedia-toepassingen” maakt dat de website beter vindbaar is. Zeker met een koppeling van de website aan Youtube. Het bewegend beeld moet wel een relatie hebben met de inhoud van de website en de keywords. Zomaar filmpjes plaatsen van een blogger met veel volgers zonder een inhoudelijke koppeling werkt niet goed.
14 – interne doorverwijzingen
Het plaatsen van interne links is zeker een punt van aandacht. Ook hier is kwaliteit en aansluiting van de inhoud aan de koppeling belangrijk.
15 – links die niet werken
Een link op je website plaatsen die niet werkt is “killing” voor de vindbaarheid. Check periodiek alle verwijzingen, intern en extern. Niet werkende links herstellen of verwijderen.
16 – affiliate partners
Het linken van de website aan partners die helpen voor traffic kan zeker helpen bij een betere vindbaarheid. De affiliates moeten aansluiten bij jouw website en de kwaliteit van de die websites moet ook goed zijn. Tip: check een affliate altijd op zijn vindbaarheid.
17 – menselijkheid
Laat zien en geef aan dat de inhoud geleverd wordt door mensen. Het aanwezig zijn van “echte” mensen die inhoud leveren is beter dan geen mensen noemen.
18 – bronnen
Het aangeven van de bronnen of verwijzen naar referenties vergroot de betrouwbaarheid van de content en dus van de website. De bronnen en referenties moeten zelf natuurlijk ook goed zijn.
19 – bullets
Het nummeren (dit artikel) en werken met bullets verhoogd de vindbaarheid. Let wel op dat het niet alleen bullets en nummers zijn.
20 – lay out
De opmaak van de pagina moet klantvriendelijk, verzorgd en goed zijn. Rommelige pagina’s en onoverzichtelijke opbouw en structuur maakt de vindbaarheid lastiger.
Dit eerste deel geeft de eerste 20 tips voor een betere SEO. Deel 2 gaat hierna verder.