We kennen allemaal het belang van SEO (organische zoekmachinemarketing). Maar waar moet je nu echt op letten. Dit artikel geeft samen met het eerste deel een aantal handvatten om de SEO-resultaten te verbeteren.
Het tweede deel gaat verder waar het eerste deel is gestopt
21 – unieke content
Content die een uniek karakter heeft en zorgt voor toegevoegde waarde en andere, nieuwe insights zorgt voor een beter SEO resultaat.
22 – actualisatie van de website
Het up-to-date houden van de website, vernieuwen van de content, wisselen van afbeeldingen en aanpassen van de opmaak zijn voorbeelden van manieren waarop de website geactualiseerd kan worden.
23 – responsive en adaptive
De mate waarin de website ook goed werkt via mobiele devices is bepalend voor de vindbaarheid. Een responsive website is goed, een website die zich aanpast aan het mobiele device is beter.
24 – Youtube
De koppeling met youtube helpt met de vindbaarheid. Wanneer je filmmateriaal wilt laten zien, plaats deze op youtube en zorg voor een koppeling.
25 – reviews
Door klanten en bezoekers reviews op de website te laten plaatsen zorg je voor een betere vindbaarheid. Nodig daarom mensen uit om een reactie te geven en organiseer dat dat ook op de website kan.
26 – sociale links
De website koppelen aan sociale media werkt goed voor de vindbaarheid. Zorg er wel voor dat die sociale media waar je aan koppelt ook gebruikt worden door je klanten en dat de sociale media actief worden gebruikt.
27 – post van “gasten”
Berichten van derden, als een reactie op een blog of een eigen blog, zorgen voor betere vindbaarheid. Wanneer Google merkt dat de website draait om grote aantallen mensen werkt dat versterkend.
28 – bounce rate
Zorg dat het aantal vertrekkende mensen binnen korte tijd laag is. Een hoge bounce rate werkt negatief op de vindbaarheid.
29 – direct verkeer
Het aantal mensen dat direct op je website komt helpt bij de vindbaarheid. Het bekendmaken van je url kan dan helpen.
30 – gebruik Google+
Door Google+ op te nemen als social media en in de toolbar vergroot je de vindbaarheid. Zorg ook dat je een eigen circle hebt waar mensen op kunnen aanmelden.
31 – tijd dat mensen aanwezig zijn
De duur die mensen aanwezig zijn kan helpen. Let wel op dat op een service pagina lang aanwezig zijn weer tegen je werkt. Daar waar content staat kan het juist weer helpen.
32 – historie
Zowel de historie van de gebruiker met betrekking tot het browsen en zoeken helpt bij het vergroten van de vindbaarheid.
33 – geo targeting
Zorg dat er een locatie aanduiding is via een geo-targeting tool. Door deze toepassing verhoog je het zoelresultaat.
34 – aantal tweets
Het aantal tweets dat wordt gedeeld en via de website zichtbaar is werkt mee aan de SEO resultaten.
35 – facebook / linkedin
Wanneer Facebook/linkedin is gekoppeld werkt het aantal mensen dat je “volgt” en het aantal mensen dat deelt mee in de vindbaarheid van je website.
36 – landingspagina LinkedIn
Een eigen bedrijfspagina of landingspagina in LinkedIn werkt zeker mee in de vindbaarheid. Zeker als daar ook met regelmaat activiteiten zijn en volgers actief zijn in reacties, liken en delen.
37 – merk en nieuws
De vindbaarheid stijgt ook wanneer je merk, product of dienst, organisatie of je mensen worden genoemd op nieuwssites.
38 – herhalingsbezoeken
Het aantal mensen dat terugkomt op de website werkt mede voor een beter SEO resultaat. Terugkerende mensen geven een mate van tevredenheid weer.
39 – hoeveelheid content
De hoeveelheid content is ook een factor die mede bepalend is. Bij hoeveelheid wordt gekeken naar het aantal “contentstukken” en de lengte van die content (het aantal woorden). Deze kwantiteit wordt gekoppeld aan het medium en de rol van de content (dus lange teksten op een servicepagina werken niet).
Met deze tips in 2 delen heb je een handvat om nog eens je website te analyseren en controleren. SEO is voortdurend in beweging en er komen steeds nieuwe inzichten en criteria bij en er vallen weer aspecten af. SEO is een dynamisch werkveld.