Als podcaster wil je natuurlijk zoveel mogelijk luisteraars Meer mensen betekent dat meer mensen jouw bedrijf (leren) kennen, dat je meer sponsor inkomsten kunt ontvangen (als je podcast gesponsord wordt uiteraard) en gewoon dat je podcast populairder wordt. Daarom hieronder 12 gouden tips om meer luisteraars te krijgen.
1. Zorg voor waardevolle content
Het is niet voor niets dat dit het eerste onderwerp is in deze lijst. Waardevolle content in je podcast is het allerbelangrijkste. Een waardevolle podcast zal vaker beluisterd worden dan een podcast met slechte informatie. Zorg dus voor een waardevolle podcast waar mensen zich snel voor willen abonneren. Bedankt dat het onderwerp niet per se interessant moet zijn voor jou, maar wel voor jouw luisteraars. Praat dus niet over jouw product, maar praat over je sector, ontwikkelingen, trends en wat daar allemaal gebeurd.
2. Zorg voor interessante mensen
Zorg er voor dat je interessante mensen binnen jouw branche interviewt. Wederom geldt weer dat de mensen niet per se interessant hoeven te zijn voor jezelf, maar wel voor je luisteraars. Denk bij het werven van mensen voor een interview ook echt out-of-the-box. Bijvoorbeeld, iemand die zojuist iets heel unieks heeft gedaan is leuk om te interviewen maar waarschijnlijk verschijnt die persoon op meerdere plaatsen online. In plaats van dat jij die persoon interviewt, interview je een professor die uitlegt wat die persoon precies heeft gedaan. Je bent dan wel actueel bezig maar heb in tegenstelling tot iedereen anders wel een unieke view op de actualiteit.
3. Promoot je afleveringen
Heb je een nieuwe aflevering van je podcast? Laat dat heel de wereld weten. Schreeuw het van de virtuele daken. Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn groepen, Soundcloud en meer. Op hoe meer platformen jij laat weten dat je podcast weer een nieuwe aflevering heeft, hoe meer mensen je bereikt.
4. Luister naar je publiek
De mensen uit je publiek zijn de personen waar jij je podcast voor maakt. De feedback die je krijgt van je publiek is dus ook van onschatbare waarde. Kijk naar de reviews van je podcast op iTunes en leer hier van. Zorg er ook voor dat mensen je kunnen contacteren over een specifieke aflevering. Dit kan via een e-mailadres maar ook heel simpel door een blogpost over iedere aflevering te maken waarop mensen kunnen reageren via de comments.
5. Reageer op je luisteraars
Krijg je feedback van je luisteraars, gebruik deze feedback dan ook. Heb je bijvoorbeeld een leuke reactie gekregen op je vorige aflevering? Noem deze in je nieuwe podcast. Dit is niet alleen heel erg leuk voor die ene persoon, maar het moedigt andere mensen ook aan om op jouw podcast te reageren. Een actieve community om je podcast zorg automatisch ook voor meer podcast abonnees!
6. Engage met je luisteraars door een Q&A
Krijg je veel vragen aan de hand van je podcasts? Maak een speciale Q&A podcast aflevering waarin jij de meest gestelde vragen beantwoord. Doe dit zeker wanneer één aflevering veel vragen oplevert. In een aflevering van een kwartiertje kun je een hoop vragen beantwoorden waardoor je luisteraars meer engaged raken met je podcast wat weer meer podcast abonnees kan opleveren.
7. Zorg altijd voor nieuwe personen
Als je mensen interviewt voor je podcast, zorg er dan altijd voor dat je nieuwe personen interviewt. Tenzij er een interview is met een bepaald persoon dat super positief wordt ontvangen door je luisteraars is het slim om voor iedere aflevering een nieuwe spreker uit te nodigen. Doe je dit namelijk niet, dan raken mensen snel verveeld omdat ze de persoon al kennen. Heb je echt een interessante spreker die meer kan vertellen dan wat er in één aflevering past? Maak dan een serie podcast waarin die spreker meerdere afleveringen krijgt. Op die manier deel je toch alle kennis die de spreker wil delen en worden mensen ‘getriggerd’ om volgende aflevering weer te luisteren (en dat doen ze natuurlijk door te abonneren!).
8. Vraag je gastsprekers om promotie
Wanneer je iemand uitnodigt is het slim om deze persoon te vragen of hij of zij de aflevering wil delen zodra deze online staat. Dit is natuurlijk een super makkelijke manier om een totaal nieuw netwerk kennis te laten maken met jouw podcast.
Geef aan het einde van het interview aan dat je de podcast aflevering na bewerken gaat opsturen en na goedkeuring gaat plaatsen. Vervolgens kan je de podcast aflevering overal delen! Doe dit slim en ‘tag’ de geïnterviewde persoon. Zij krijgen een melding dat jij ze in het bericht hebt genoemd. Regelmatig delen zij het bericht en wordt het organische bereik vergroot.
9. iTunes is makkelijk
iTunes is het meest gebruikte platform voor podcasts en de reden hiervoor is simpel: het platform is enorm gebruiksvriendelijk voor luisteraars. Doordat het super eenvoudig is om jezelf te abonneren op een podcast en om een podcast te luisteren is iTunes uitgegroeid tot de ‘place-to-be’ voor podcasters. Helaas voor de podcasters is iTunes niet het meest optimale platform, zo zijn de statistieken die je krijgt van iTunes gewoonweg slecht. Toch is het goed om op iTunes aanwezig te zijn om zo het grootste podcast publiek aan te spreken.
10. Zorg voor goede afbeelding
Het eerste wat mensen zien wanneer ze je podcast tegenkomen op iTunes is de afbeelding die jij hebt van je podcast. Zorg er dus voor dat deze afbeelding goed is en niet zomaar een slecht plaatje dat je wel eens vaker hebt gebruikt ergens. Deze afbeelding maakt het verschil tussen wel of niet aangeklikt worden in iTunes. Hier rechts zie je de afbeelding van de Studio Maestro podcast.
11. Wees authentiek
Wees jezelf en blijf jezelf in de podcast. Ga niet te enthousiast doen als dat niet jouw persoonlijkheid is. Mensen prikken daar doorheen en zullen merken dat je jezelf anders voordoet. Dit kan ervoor zorgen dat podcast abonnees zich afmelden voor jouw podcast en dat is natuurlijk het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken. Origineel blijven is sowieso belangrijk, mensen maken liever contact met iemand die zij denken te kennen, en dat gebeurd wanneer jij jezelf bent!
12. Brede content
Bedenk voordat je aan je podcast begint goed wat het onderwerp van je podcast is. Hoe breder je onderwerp, hoe meer mensen je met je onderwerp kunt aanspreken. Het is hierbij wel belangrijk dat je niet een te oppervlakkig onderwerp uitkiest. Een podcast over hoe je tuiniert is niet spannend genoeg voor veel mensen, een podcast over hoe jij je tuin winterklaar maakt kan veel meer mensen aanspreken omdat je daar als luisteraar ook echt iets aan hebt.