Kies je voor inbound of outbound e-mailmarketing? De belangrijkste verschillen op een rij

Je kunt je product of dienst op verschillende manieren op de markt te brengen. Denk aan zoekmachinemarketing (SEM), contentmarketing, social mediamarketing en e-mailmarketing. Het concept van inbound en outbound is van toepassing op de meeste van hen, maar hoe is het van toepassing op e-mails?

  • Inbound marketing: je trekt klanten aan door waardevolle inhoud en ervaringen te creëren die op hen zijn afgestemd. Het omvat blog posts, social media posts, infographics, en e-mails.
  • Outbound marketing: je benadert potentiële klanten ongevraagd om de belangstelling voor je product of dienst te peilen. Denk aan TV advertenties, radio advertenties, billboards, banner en display advertenties, telemarketing en e-mails.

Bij e-mailmarketing benader je publiek en klanten via e-mail. De statistieken over e-mail zijn indrukwekkend: er zijn 4 miljard dagelijkse e-mailgebruikers. Maar waar richt je je op? En wat zijn de verschillen tussen inbound en outbound e-mailmarketing? Inzicht in deze verschillen is de eerste stap naar het creëren van een succesvolle e-mailstrategie.

We kijken naar drie aspecten:

  • Publiek & Betrokkenheid
  • Bereik & Snelheid
  • Kosten

Optie A: Inbound e-mailmarketing

Publiek & Betrokkenheid

Inbound e-mailmarketing volgt de marketing funnel – een contentplan voor elke fase van de buyer’s journey. De stappen zijn het aantrekken van onbekenden, het betrekken van prospects, en het binden van klanten.

De eerste fase van dit proces is het opbouwen van merkbekendheid via blog posts, social media en SEM. Het sijpelt door in de tweede stap waar klanten interesse tonen. Ze kiezen ervoor om lid te worden van e-maillijsten of een social media-account te volgen. Inbound e-mailmarketing vindt in deze fase plaats. Omdat inbound marketing berichten stuurt naar geïnteresseerden, vergroten marketeers hun kansen om klanten het kooptraject te laten voltooien met een aankoop.

Bereik & Snelheid

Je doel is om een geïnteresseerd publiek aan te trekken. Content, zoals blog posts en social media posts, is bedoeld om potentiële klanten aan te trekken. Dit proces kost tijd. Het kan maanden en jaren duren om een e-maillijst van duizenden op te bouwen. Dezelfde groei gebeurt een stuk sneller bij outbound e-mailmarketing.

Kosten

Inbound marketing kost 62% minder dan outbound marketing. Waarom?

  1. De ROI is hoger omdat je je richt op een warme lijst met leads.
  2. Inbound lijsten hebben meestal minder abonnees, waardoor de kosten van de e-mailserviceproviders laag blijven, aangezien zij vaak per aantal verstuurde e-mails factureren.

Optie B: Outbound e-mailmarketing

Doelgroep & Betrokkenheid

Terwijl inbound e-mailmarketing zich alleen richt op klanten die hebben aangegeven interesse te hebben in je product of dienst, is het voor outbound e-mailmarketing niet nodig dat ontvangers zich aanmelden voor het ontvangen van e-mails. Bedrijven zullen e-maillijsten verwerven en in wezen “cold call” hun publiek met informatie. Het doel achter deze tactiek is om zoveel mogelijk mensen te bereiken, ongeacht of ze al dan niet geïnteresseerd zijn.

Bereik & Snelheid

Met outbound e-mailmarketing krijg je een groter bereik in een kortere tijd. Je pusht je boodschap naar zo veel mogelijk mensen. Hoewel outbound tactieken een grotere lijst kunnen opbouwen in een kortere periode, leiden ze tot meer afmeldingen. Outbound emails zijn ongevraagde e-mails. Het is waarschijnlijker dat je publiek zich uitschrijft voor iets waar ze niet om hebben gevraagd, dan voor iets waarin ze wel interesse hebben getoond.

Kosten

Hoe langer je e-maillijst, hoe meer je betaalt voor e-mailmarketing. E-mail marketing platforms zoals Mailchimp en Sendgrid berekenen hogere kosten bij een hoger aantal contacten en e-mails.

Verschillen op een rij

  • Doelgroep & Betrokkenheid: Inbound e-mailmarketing richt zich op een kleine lijst van geïnteresseerde abonnees, terwijl outbound e-mailmarketing zich richt op iedereen aan wie het een bericht kan sturen.
  • Bereik & Snelheid: Inkomende e-mailmarketinglijsten zijn doorgaans langzamer op te bouwen en veel kleiner om mee te beginnen. Outbound e-mailmarketinglijsten zijn veel groter en je hoeft ze niet vanaf nul op te bouwen, vooral als je een e-maillijst hebt gekocht.
  • Kosten: Inbound e-mailmarketing kost gemiddeld minder door een kleiner aantal abonnees en een hogere ROI. Outbound e-mailmarketing kost meer omdat hoe meer e-mails je verstuurt, hoe groter je uitgaven. Het maakt ook niet van veel ontvangers klanten; de ROI is dus aanzienlijk lager.

Tip: Wil je leren hoe je de effectiviteit van je e-mailcampagnes kunt verhogen? Dan is de training E-mailmarketing wat voor jou!

  • In twee dagen ben je op de hoogte van de actuele ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing.
  • Je leert hoe je e-mailcampagnes kunt testen, meten, analyseren plus bijsturen en voldoen aan de wet- en regelgeving.

Lees meer over deze training ►



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven