Social Media Club Rotterdam van start

Afgelopen dinsdagavond was het zo ver: ook Rotterdam kreeg haar Social Media Club. Door omstandigheden met enige vertraging kon Rotterdam zich nu ook aansluiten bij de lijst met steden in Nederland die een SMC hebben. Amsterdam heeft er al een en in Nijmegen is binnenkort de eerste bijeenkomst van dit mondiale fenomeen. Als opener kon de organisatie Mark Earls, schrijver van het boek ‘the Herd’ in huis halen, om een presentatie te geven van zijn inzichten in onder meer waarom Sociale Media ‘werkt’.

De Social Media Club is niet het standaard borrelgezelschap dat tot stand komt via twitter, maar is opgezet om op basis van uitnodiging aansprekende avonden te houden op het gebied van nieuwe media. Op deze manier hoopt de organisatie een gezelschap bijeen te brengen met een gezamenlijke interesse en binding met de stad waar zij zit. Zo waren er op deze regenachtige avond dan een aardig aantal mensen op komen dagen die wonen of werken in de stad Rotterdam en op de een of andere manier bezig zijn met nieuwe media.

Al eerder schreef ik hier op bijgespijkerd hoe spontane gezelschappen, maar wel op basis van enige (doch relatief vrije) selectie de meetup naar een nieuw plan zouden kunnen tillen. De uitnodiging van een bekend spreker is een voorbeeld van een meerwaarde die je kunt bieden boven (ook heel fijne) meer spontane ad-hoc bijeenkomsten. De voortdurende interesse in nieuwe media en het bijeenkomen om nieuwe inzichten daarover te delen heeft er in ieder geval voor gezorgd dat er steeds meer Social Media Clubs opduiken.

Els Molenaar, van Blauw Research, mocht als leiding van de avond de inleiding geven voor Earls. Ze vertelde hoe ze bij Blauw in aanraking was gekomen met zijn boek en hoe al snel ook de rest van het bedrijf in de ban raakte van ‘the herd’. De manier waarop dit boek haar en anderen zo aansprak lag in de manier waarop het naar de wereld, naar communicatie, kijkt. Zeker in een onderzoeksomgeving ben je namelijk geneigd te kijken naar wat mensen vinden over, maar is dat wel een juiste manier van kijken?

Sociaal wezen bepaalt gedrag

Met een Sociologische achtergrond had ik zelf al het idee meegekregen dat we allemaal lang niet zo individualistisch zijn als we misschien denken. Natuurlijk valt wel te spreken over een ‘individu’ maar het is niet zo dat we ideeën en acties allemaal geheel onafhankelijk initiëren. Onze identiteit en wat we doen wordt grotendeels bepaald door onze omgeving. Mark Earls kwam hier natuurlijk het een en ander over vertellen en een groot deel van zijn presentatie ging dan ook over kopieergedrag.

Vanuit een onderzoeksoogpunt is het een relatief bijzonder inzicht dat niet vragen naar wat iemand ergens van vind, maar vragen naar wat zij denken dat anderen vinden bijzonder rijke informatie kan opleveren. Mensen baseren namelijk hun eigen acties op wat zij denken dat anderen van dat product of van hun handelen (gaan) vinden. Vanuit een ‘individualistisch’ rationeel keuze gebaseerd denken handelen proberen te verklaren werkt volgens Earls niet. In zijn presentatie wijst hij er dan ook op dat mensen sociale ‘dieren’ zijn die hun handelen en identiteit ontlenen aan anderen. Daardoor is het ook zo moeilijk gedrag structureel te veranderen en zijn ‘oude’ meetinstrumenten zo slecht in het inzicht verkrijgen van impact van bijvoorbeeld overheidsingrijpen. Intussen heeft Ellen de Lange-Ros hier al verder een mooie samenvatting geschreven van hetgeen Mark Earls kwam vertellen.

Social Media Clubs

Nu ook in Rotterdam en andere steden in Nederland Social Media Clubs worden opgericht is het te verwachten dat ook snel in andere steden dergelijke initiatieven worden genomen. Het is een nuttige manier om kennis te delen en vooral ook om je huidige kennis opnieuw te ‘activeren’, zelfs met een sterk ‘ohja’ gevoel kun je je eigen ideeën in een club als deze altijd weer aanscherpen. De bijeenkomst was gebaseerd op een ‘pay-what-you-want’ principe en na afloop kon de Nederlandse vertaling van Earls’ boek dan worden meegenomen.

Meer info

Wil je weten waar Earls onder meer de mosterd vandaan haal? Blader dan eens door de uitgebreide Sociologische literatuur over menselijk gedrag en netwerken. Bijvoorbeeld het basiswerk ‘Suicide’ van Emile Durkheim om een idee te krijgen van de impact van culturen en groepsbinding of ‘Mind, Self and Society’ van Herbert Mead over identiteitsvorming en gedrag, waarmee ook Earls zijn ideeën illustreert.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven