Het lijkt een tegenstelling; elkaar offline opzoeken na een online contact. Toch gebeurt het al tijden; al sinds de eerste chatgroepen lijkt er de behoefte te bestaan “die ander” toch eens in het echt te zien. Zo ontstonden de eerste internetmeetings. En was internetten eerst nog vooral voor “de nerds” op school, een jaar of tien geleden werd je nóg raarder aangekeken als je iemand eens was gaan opzoeken. Nog steeds stuit online communicatie met vreemden wel eens op onbegrip, maar met steeds meer mensen online is dit al vrij normaal geworden. In het kielzog lijkt nu de meetup door te breken, misschien dit jaar al. Deze ontwikkeling is niet alleen leuk en gezellig, maar begint ook een interessante manier te worden om contacten met consumenten, klanten of businesspartners te leggen.
Hoewel meetings, zelfs grote meetings, dus al van ver voor een netwerk als Twitter dateren is het wel juist Twitter dat de motor lijkt te zijn achter steeds meer meetups. En dit jaar lijkt het pas echt goed los te komen. Begonnen we met een twitterdisco, inmiddels staat er ook al een ge’crowdsourced’ twitterfeest in Eindhoven op stapel en laat ik de door mij mede georganiseerde #Twittershizzle uiteraard niet vergeten. Voor mij persoonlijk is het natuurlijk die laatste die me het meest nabij staat, vooral ook het evenement dat me veel reacties opleverde die gingen in de richting van “hier moeten er veel meer van komen” en “komen er ook nog specifieke spinoff feesten?”.
Van borrel naar evenement
De vele borrels, open coffees en andere nu via twitter, facebook en ning voorbereidde netwerkevenementen zijn naar mijn mening pas een voorbode van wat nog kan komen. De vraag naar meer bijeenkomsten ligt er en meer twittershizzles of wat je ook kunt verzinnen zullen er zeker komen, maar zeker ook zullen de specifiekere, op contacten toegespitste bijeenkomsten een kans krijgen. Geen grote netwerkborrel, alleen een presentatie of juist een soort sponsorevenement, maar een mashup van deze, informatief, leuk én met de juiste en nuttige contacten bij elkaar op 1 avond. Vorig jaar noemde ik ‘commercial dating‘ en de huidige ontwikkeling lijkt te gaan in de richting van de tweede vorm die ik hier op bijgespijkerd noemde; de offline bundeling van kennis en contacten vanuit een centrale actor die deze bij elkaar weet te vinden uit de online sociale netwerken.
Natuurlijk gaat het hier dan wel om een offline bijeenkomst, maar de opzet zal door haar natuur bekende overeenkomsten vertonen met de sociale netwerken op internet. Weliswaar geselecteerd op doelgroep (het kan hier heel goed ook zelfselectie betreffen, overigens), maar wel open ‘eerlijk’ en met de focus het genereren en delen van kennis.
De functie van mediator lijkt als eerste een belangrijke rol te gaan spelen in deze tweede vorm; het organiseren van specifieke netwerk evenementen of je dit nu nog commercial dating wilt noemen of iets anders. Waarschijnlijk kunnen de lezers van bijgespijkerd hier zo al een aantal voorbeelden van noemen, naast de aangehaalde feesten zijn er immers al talloze congressen en interessante netwerkavonden van een Mobile Monday tot een 010Meetup. Ik denk dat we dit jaar echter wel eens zouden kunnen gaan zien dat organisaties dit soort bijeenkomsten steeds meer zelf (laten) plannen en de juiste geïnteresseerde consumenten, reviewers of promoters in een gezellige maar ook nuttige manier bij elkaar te krijgen.
Volwassenheid
De premièreavonden, persconferenties en andere presentaties die we tot nu toe kennen zullen worden verlegd of uitgebouwd tot een heus Twitterfeest voor liefhebbers van een muziekgenre of een Mobile Monday achtige organisatie om kennis te delen over een nieuwe productlijn. Essentieel in de vernieuwing is de koppeling met online in berichtgeving tijdens en na het evenement én het vergaren van kennis om zo de juiste mensen op een evenement met elkaar in contact te krijgen. Kleine, bijna onderhuidse, veranderingen in het samenkomen zouden er wel eens voor kunnen zorgen dat ‘de meetup’ in 2010 volwassen wordt.