Bedrijven die inhoudelijke expertise delen via een online community plukken daar de vruchten van. Dit blijkt uit een onderzoek naar het rendement van het HR-Communicatie Netwerk, een online community voor HR- en communicatieprofessionals met ruim 500 leden en 1700 volgers op Twitter.
De online community levert een positieve bijdrage aan de reputatie van de initiatiefnemers. Tegelijkertijd bezorgt de community initiatiefnemers en leden daadwerkelijk nieuwe zinvolle zakenrelaties. Dit concluderen Erik Molkenboer en Lisa van Rens, masterstudenten Journalistiek en Organisatie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, die het onderzoek uitvoerden in opdracht van redactioneel communicatiebureau Ravestein & Zwart, initiatiefnemer van het HR-Communicatie Netwerk. Hiervoor verspreidden zij een enquête onder de leden van het netwerk en interviewden ze initiatiefnemers van diverse online communities. Uiteindelijk deelden 65 leden hun mening met de onderzoekers.
Een eigen community draagt bij aan je reputatie
Ruim tweederde van de ondervraagden oordeelt positief over de bijdrage van het netwerk aan de reputatie van initiator Ravestein & Zwart. Met name de getoonde betrokkenheid bij het vakgebied geeft hierin de doorslag. Ook geven de respondenten aan dat het netwerk de initiatiefnemer nieuwe zakelijke contacten en meer naamsbekendheid kan opleveren. Deze conclusie wordt ondersteund door de geïnterviewde initiatiefnemers van andere netwerken – Willem Mastenbroek (ManagementSite), Bas Vlugt (Nederlands Media Netwerk), Robbert Jan Sabel en Remco Verhezen (Tekstblog) en Martin Damen (Administratieve communicatie).
De afzender van de berichten doet er niet toe
De meeste respondenten zouden het HR-Communicatie Netwerk aanbevelen aan anderen: zij beoordelen het netwerk met een 8. Dat het netwerk is opgezet door een redactionele dienstverlener met winstoogmerk beïnvloedt dit oordeel nauwelijks. Volgens zeventig procent doet dit niets af aan de kwaliteit en de reputatie van het HR-Communicatie Netwerk.
Redenen om lid te worden van een online community
De ondervraagden geven aan vooral lid te zijn van de online community om nieuwe kennis op te doen. Daarnaast hechten zij waarde aan het leggen van nieuwe contacten en de mogelijkheid om zichzelf op het internet te profileren. Bijna de helft van de leden van het netwerk doet inderdaad nieuwe online contacten op, van wie zestig procent deze nieuwe contacten ook daadwerkelijk offline ontmoet.
Herkennen jullie je in de resultaten van het onderzoek? Kan het opzetten en beheren van een community bijdragen aan de reputatie van de initiatiefnemer?