Zoekmachinetrends 2009: Samenvatting rapport Indenty

19 januari verscheen wederom het zoekmachinetrend onderzoek van Indenty, ditmaal getiteld ‘de strijd tegen de kredietcrisis’. Aangezien ik zelf de overtuiging en ervaring heb dat de kredietcrisis juist positief is voor aanbieders van zoekmachinediensten, was ik gelijk erg benieuwd wat de conclusies uit het onderzoek me zouden vertellen. Bij deze een korte samenvatting van het rapport. Het gehele rapport is te vinden op de website.

Als universitair student ben ik altijd wel geïnteresseerd in de methodologie van het onderzoek. Er kunnen wel resultaten uit komen, maar zijn deze wel wetenschappelijk te verantwoorden? Het onderzoek van Indenty bestaat uit Deskresearch op basis van bookmarks die gedurende heel 2008 zijn verzamelt, en interviews met experts in de markt. Sommige van de bookmarks staan in relatie tot wetenschappelijke onderzoeken. Al met al dus een redelijk matige score op wetenschappelijke onderbouwing, maar dat is met een dergelijk thema ook redelijk lastig.

Internet en online marketing

In dit onderdeel van het rapport wordt gesproken over de veranderende rol van online marketing binnen de marketingmix van een bedrijf. Enkele ontwikkelingen, zoals co-creatie, prijstransparantie en klantcontrole zijn natuurlijk redelijke inkoppers, maar worden in het rapport wel aan de hand van wetenschappelijke artikelen onderbouwd. Als voornaamste verbeterpunten voor bedrijven komen naar voren:
–    veel bedrijven hebben teveel interne focus
–    er is een gebrek aan persoonlijke benadering

Tot mijn plezier wordt in dit hoofdstuk mijn eerdere hypothese (kredietcrisis is positief voor zoekmachinemarketing) bevestigd. Een groot aantal experts blijkt deze mening te delen, met als voornaamste rede dat ROI en marketing in moeilijke tijden steeds belangrijker worden. Bedrijven willen marktaandeel om sterk door de crisis heen te komen.

Verder blijkt dat SEA, gevolgd door SEO de marketingtools zijn met de hoogste ROI in marketingland, 54 en 50 procent. Radio scoort bijvoorbeeld maar 1%. Deze cijfers zijn gefabriceerd door SEMPO, maar helaas worden social media niet uitvoering in het onderzoek besproken (zou dat te maken hebben met de lastig te meten ROI voor social media???).

Conclusie voor dit onderdeel: De nadruk komt te liggen op Online marketing in de marketingmix, en rendement wordt steeds belangrijker. (Inkoppertjes natuurlijk, maar wel goed nieuws).

Zoekmachinemarkt

Google blijft dominant, maar zal niet veel meer groeien in 2009. Deze trend hebben we gedurende 2008 al gezien en is dus vrij voor de hand liggend. Wel interessant is natuurlijk het lanceren van Chrome, de razendsnelle browser die de strijd moet aangaan met Explorer en Firefox. Nu hebben ze nog een klein marktaandeel, maar steeds meer mensen overwegen Chrome (waaronder ikzelf). In 2009 gaat men het bovendien exponentieel promoten, en zal het geleverd gaan worden als standaard op diverse computers. Er zit bijvoorbeeld al een contract met Dell in de pijpleiding.
Verder blijken de inspanningen van Microsoft niet veel op te leveren, en lijkt de trend tegen de grote bedrijven in te gaan. De privacyproblemen en het dalende imago zijn bij Google al tekenen van dit proces.

Conclusie: Privacy wordt de key-factor voor succes!

Ontwikkelingen in search

Universal search: Is een van de meest besproken termen geweest in 2008. Deze term staat voor het vertonen van niet enkel teksten, maar ook foto’s en video’s enz.  in de zoekresultaten. Google introduceerde dat dit jaar. Toch wordt in dit rapport beschreven dat 2009 nog niet het jaar van Universal search zal zijn, aangezien bedrijven nog niet zo ver zijn om dit goed te implementeren.

Mobile search: 2009 wordt veelal het jaar van de grote doorbraak genoemd voor Mobiel internet. Toch is de verwachting dat dit niet geldt voor Mobile search. Hiervoor komt 2009 nog wat te vroeg.

Vervuiling tegengaan: Het toenemende belang van hoge posities in de zoekmachines is niet bepaald negatief voor het SPAM gehalte. Google heeft dan ook laten weten in 2009 nog meer te gaan controleren, veelal handmatig.

Toekomst andere technieken: Er wordt ook nog even gekeken naar wat andere technieken. Op zich staan in  dit onderdeel geen verassende dingen, maar het feit dat RSS gekoppeld gaat worden aan de zoekmachines is wel goed nieuws natuurlijk. Het is bij Google inmiddels mogelijk RSS feeds te krijgen van nieuwe publicaties op bepaalde zoekwoorden.

Conclusie: zoekresultaten zijn meer dan enkel tekst

Ontwikkelingen in SEA

Een aantal ontwikkelingen staan op stapel voor Google AdWords, of zijn zelfs al doorgevoerd:

  • Nauwkeurigere qualityscores
  • Zoekwoorden kunnen niet langer actief zijn. Er wordt advies gegeven voor eerste pagina posities.
  • Trage websites worden gestraft
  • Bureaukortingen vervallen
  • Adverteren bij afbeeldingen komt er aan!
  • Adverteren in games komt er aan!

Bovendien wordt duidelijk dat affiliate marketing en social marketing een steeds nadrukkelijkere concurrent van AdWords gaan worden, aangezien ze steeds beter benut worden. Steeds meer gebruik wordt bijvoorbeeld gemaakt van het advertentiesysteem in Social network Facebook.

Owja, enne,……klikkosten blijven stijgen, net als het percentage geografische zoekopdrachten (local search).

Conclusie: AdWords zal meer specifiek moeten worden ingezet om rendabel en betaalbaar te blijven.

Ontwikkelingen in SEO

  • Zoals reeds gezegd gaat Google meer handmatige controles toepassen voor positiebepalingen binnen de zoekresultaten.
  • Universal search vereist een bredere aanpak van bedrijven en zoekmachinespecialisten.
  • Flash returns!! Flash staat voor user-experience en gaat dus steeds meer terugkomen. Helaas zal ook in 2009 de indexatie van Flash door zoekmachines nog een drama zijn.
  • Linkbuilding (extern) wordt belangrijker en belangrijker, en neemt inmiddels al bijna 50% van de SEO results voor haar rekening.
  • Zeer interessant: Social krijgt MEER invloed in het algoritme van Google

Conclusie: Content still matters voorlopig!



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven