De Clickable Canvas is een nieuwe vorm van video advertising dat wordt ontwikkeld door de Israelische startup Innovid. Momenteel wordt er veel geëxperimenteerd met video advertising, maar deze innovatie springt in het oog. De technologie die door de startup is ontwikkeld zorgt ervoor dat er binnen video’s interactieve lagen aan worden gebracht. Dit doen ze door de originele video intact te laten en daar twee lagen aan toe te voegen. In de video kan worden aangegeven welk gebied interactief moet worden gemaakt. Vervolgens kan het materiaalvanaf een adserver in dat gebied worden vertoond. Zo kun je bijvoorbeeld een filmpje hebben waarin je een tafellamp ziet staan. Je klikt met je muis op deze lamp en je krijgt meteen te zien hoe duur deze lamp is en wat bijvoorbeeld de extra functies van deze lamp zijn.
In het interactieve demo-filmpje dat op de site van Innovid wordt vertoond zien we verschillende adverteer-effecten die geprojecteerd zijn op de muren van een kamer. Zo zie je dat er een Pong-game kan worden gespeeld en dat er zelfs een nieuwsticker met behulp van RSS Feeds op geprojecteerd wordt. Daarnaast zie je ook nog grappige figuren die hun ogen bewegen wanneer jij met je muis ergens naar toe beweegt.
Deze vorm van adverteren kan erg interessant zijn voor adverteerders die af willen stappen van de pre-roll-reclames. Momenteel is deze vorm van reclame erg populair bij adverteerders. Kijkers vinden ze daarentegen erg irritant. Maar deze Clickable Canvas hoeft niet per se alleen voor adverteerders te zijn. De techniek kan ook gebruikt worden om een interactieve laag toe te voegen aan een gewoon online videofilmpje. Echter is het bedrijf momenteel erg gefocust op adverteermogelijkheden.