SES Amsterdam: Search 3.0 in 3 minuten

Er is al veel gezegd en geschreven over Search Engine Strategies Amsterdam, het zoekmachinemarketing congres dat donderdag plaatsvond. De officiële hashtag op Twitter #sesa was gisteren zelfs tending topic. De Twitterdichtheid van sprekers en aanwezigen was dan ook hoog. Spijker jezelf  in 3 minuten bij over Search 3.0, de tips, de oneliners en de voorspellingen. De tijd loopt!

Allereerst was daar Bill Hunt, een veelgevraagd spreker op dit gebied. Hij bracht zijn verhaal aan de hand van ‘Four big ideas’ die op het volgende neerkomen:

  1. Maak search een integraal onderdeel van je marketing
  2. Doe meer met keyword data
  3. Vijzel je Social Marketing Channel op en kijk hoe je klanten social media gebruiken, wie de beïnvloeders zijn en hoe je die kunt beïnvloeden.
  4. Begrijp je klantensentiment en reageer pro-actief

Hunt gaf aan dat ‘zoekmachinemarketeers’ (Search people) een belangrijk voordeel hebben t.o.v. anderen waar het gaat om wie in de toekomst de ‘spin in het web’ wordt in elke organisatie. Search people zijn namelijk al gewend om samen te werken met o.a. PR, video, techniek, marketing en natuurlijk de directie! Een nadeel van zoekmachinemarketing: Iedereen wil weten hoe het werkt (hoe Google werkt), terwijl er nooit iemand vraagt hoe een drukpers werkt als hij een brochure bestelt …

(Tijd 0:25)

Hoe Engelse en Amerikaanse krantensites omgaan met search

Volgens velen het hoogtepunt van de dag was het interview dat Bas van den Beld (State of Search) had met zeg maar de ‘SEO directeuren’ van twee grote krantensites/krantennetwerken uit de VS en de UK. Brent Payne (Tribune, o.a. LA Times en Chigago Tribune) en Julian Sambles (Daily Telegraph) lieten het achterste van hun tong zien. Enkele opvallende cijfers en uitspraken:

  • Ze vinden bloggers (en doen aan linkbuilding) door te schrijven over populaire bloggers, waarna die op hun beurt schrijven over het feit dat er over hen wordt geschreven. Daarna vragen ze diezelfde bloggers hun blog te verhuizen naar de krantensite, om zo hun opgebouwde PageRank door te geven aan de krantensite (en vice versa) en zo elkaar optimaal te versterken. De bloggers delen vervolgens in de opbrengst die hun blog genereerd (Tribune)
  • Journalisten trainen ze door simpelweg te laten zien dat het werkt. Inmiddels is het een sport geworden wie er hoger staat in Google met zijn artikelen (Tribune)
  • Tribune heeft 1,5 miljoen bezoekers per dag via Google en 40% van hun totale traffic komt via zoekmachines. Bij breaking news (zoals de Tiger Woods affaire) is dat 80%!
  • In het geval van Tiger Woods heeft Payne alle oude artikelen over de golfer met een 301 redirect geforward naar het actuele Tiger Woods dossier, om zo alle waarde die die pagina’s hadden opgebouwd door te geven
  • Social Media wordt door beiden gezien als dé linkbuilding mogelijkheid bij uitstek. In de VS is vooral Digg hiervoor erg geschikt. De traffic die eruit voortkomt mag dan minder zijn van kwaliteit, maar de linkwaarde is enorm!
  • Over de ‘Paid Walls’ die sommige krantensites hebben ingericht of bezig zijn in te richten (in Nederland is o.a. Brabants Dagblad van Wegener hiermee bezig, PV), zijn beiden nogal sceptisch. Er zijn overigens mogelijkheden om Google wel het hele artikel te tonen, maar de bezoeker daartoe pas toegang te geven nadat een registratie of betaling heeft plaatsgevonden. Gezien het grote aantal gratis nieuwsbronnen gaat het volgens hen echter niet lukken hier een werkend businessmodel van te maken.
  • De uitdaging voor krantensites ligt in de mix tussen ‘dure’ (letterlijk) journalistieke verhalen, die meer kosten dan ze opleveren, en goedkoper (ook letterlijk) nieuws zoals een vreemdgaande golfer of aan lager wal geraakte popster, dat wel de aantallen bezoekers haalt die een site rendabel maken.
  • Beide nieuwsgiganten gebruiken WordPress voor hun blogs of stappen daar binnenkort naartoe over
  • In beide ‘newsrooms’ staat Google Trends en Twitter tending topics op grote TV’s de hele dag op om zo continue voeling te houden met wat er leeft op internet en dus in de samenleving.

(Tijd: 1:20)

Trends en Ontwikkelingen in Search

Eduard Blacquière en Lisa Dijkstra gaven een presentatie over de trends en ontwikkelingen in search op de Nederlandse markt. Dat zijn:

  • Stijging van 400 miljoen naar 480 miljoen euro
  • Zoekmachinemarketing is nog te weinig geïntegreerd
  • 20% van de zoekopdrachten wordt gepersonaliseerd
  • Bureaus bieden dienstverlening uit met analytics, conversieoptimalisatie en online marketing. Ook vindt meer consultancy plaats
  • Uitdaging voor 2010: Meten van resultaat van de investeringen, bijblijven bij de ontwikkelingen en integratie
  • Merkbescherming van Google wordt voor de NL markt voorlopig niet afgeschaft

(Tijd 1:40 min.)

SEO Copywriting

De volgende mythen werden ontkracht of bevestigd (voor een uitgebreid verslag van deze parallelsessie zie de website van State of Search)

  • Keyword stuffing: Is onzin. Natuurlijk gebruik in de tekst en op belangrijke posities van het zoekwoord is het belangrijkst.
  • Less = more: Er zijn genoeg redenen en situaties waarbij je wel lange teksten kunt/moet gebruiken.
  • Boring Headlines: Schrijven voor SEO (search engine optimization) hoeft zeker niet uit te monden in saaie titels en teksten. Wel moet je dus opletten met het gebruik van metaforen, spreekwoorden en beeldspraak omdat dat vaak niet gunstig is voor de vindbaarheid.
  • Content = King. Is zeker zo, maar een goeie link is meer waard dan 50 (500, 5.000?) zoekwoorden in je tekst.

(Tijd 2:00 min)

Insiders tips van Marktplaats

De Marktplaats cijfers zijn sowieso indrukwekkend, zeker voor wie ze nog nooit heeft gezien (hier de hele presentatie):

  • 200 miljoen zoekopdrachten per maand
  • 1,2 miljoen bezoekers per dag
  • 15 minuten per bezoek op de site
  • Per dag wordt er 72 jaar (!) aan tijd besteed op Marktplaats
  • 40% van de mensen zoekt naar nieuwe producten
  • Van 70-80% van de bezoekers weet Marktplaats de postcode
  • 60% van de gebruikers gebruikt de zoekbox

Er wordt op Marktplaats veel anders gezocht dan op Google. Via Admarkt Mini’s kunnen adverteerders deze enorme doelgroep bereiken op basis van zoekgedrag. Het bod en de kwaliteit (doorklikratio) van de advertentie bepalen hierbij je positie.  Je kunt gebruikmaken van Keyword Insertion en je kunt, anders dan bij Google, ook adverteren op de merknaam van je concurrent.

(Tijd 2:20 min.)

Online dialogen

De uitsnmijter dan van de oprichters van OnlineDialogue, Ton Wesselling en Bart Schutz. Aan de hand van een offline dialoog maken zij de vertaalslag naar online. Of hoe je de bakker die zijn klanten kent en daarop inspeelt met advies op maat, naar je website kunt brengen. Daarvoor moet je vooral veel testen en uiteindelijk zul je profielen op moeten gaan bouwen en die gaan koppelen aan je CRM systeem. Zij brachten een aantal interessante tools ter sprake die je daarbij uitstekend van dienst kunnen zijn en die naar verwachting over 3 jaar allemaal zijn geïntegreerd in één systeem. Die tools zijn:

(Tijd 2:45)

Winnaar van de Speld

Tijdens SES Amsterdam wordt traditiegetrouw de winnaar van de De Speld (in een hooiberg) bekendgemaakt. Dit jaar ging de case van Landal Greenparks samen met o.a. Jeroen.com en Tradedoubler met de prijs aan de haal. Hopelijk letten zij er beter op dan winnaar van vorig jaar Maxlead, want die waren de Speld van vorig jaar die ze de hele dag op hun stand hadden staan, aan het eind van de dag kwijt. En dan is het zoeken naar een Speld …

De winnares vertelde later dat ze nog wel hadden getwijfeld om deel te nemen en op straat te gooien waar ze allemaal mee bezig zijn. Het feit dat ze dit wel gedaan hebben is kenmerkend voor de openheid van de zoekmachinemarketing branche, waarbinnen alle partijen samenwerken om de branche verder te professionaliseren. SES Amsterdam was daarvan weer een mooi voorbeeld.

(Tijd 3:00 min.)



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven