SEO & content: 5 tips voor de creatie van content die werkt

‘Content is king.’ Het is een gevleugelde uitspraak die je vast en zeker al eens hebt gehoord. Van grote multinationals tot kleine bureaus, iedereen heeft de kracht van content ontdekt en zet hoog in op contentmarketing. Maar de populariteit van contentmarketing heeft ook een keerzijde: consumenten worden platgebombardeerd met content en de concurrentie is moordend. Probeer dan maar eens op te vallen. Dus hoe zorg je er nou voor dat de content die jij creëert ook daadwerkelijk gezien én gelezen wordt?

Het creëren van goede content is belangrijker dan ooit

Om in al het marketinggeweld op te kunnen vallen, is het creëren van goede content belangrijker dan ooit tevoren. De tijd waarin je even snel een blog van 300 woorden schreef, op ‘Publiceren’ klikte en hoog scoorde in de ranglijst van Google is al lang voorbij. Snackable content is anno 2019 niet meer toereikend. De zoekmachine hecht tegenwoordig namelijk veel waarde aan relevante, diepgaande en goede content. Met goede content wordt content bedoeld die één of meerdere marketingdoelen bereikt. Denk dan aan:

  • het vergroten van merkbewustzijn;
  • de goede vindbaarheid op Google;
  • het verbeteren van de click through rate (CTR);
  • het genereren van leads;
  • het verhogen van het engagement op social media.

Maar hoe creëer je goede content die goed vindbaar is op Google? Oftewel, hoe maak je content die voldoet aan de regels van search engine optimization (SEO)? Dit zijn vijf tips voor de creatie van content die werkt.

1. Bereik jouw doelgroep met de juiste zoekwoorden

Jouw content bereikt nooit de beoogde doelgroep als je de content niet optimaliseert met de juiste zoekwoorden. Met zoekwoorden maak je jouw content relevant en speel je optimaal in op de behoefte van de lezer. Om erachter te komen welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt wanneer zij actief zoeken, is het belangrijk dat je weet:

  • wie deel uitmaken van jouw doelgroep is;
  • wat zij willen weten;
  • waarom zij deze informatie nodig hebben;
  • welke woorden zij gebruiken om deze informatie te vinden.

Om de antwoorden te vinden op deze vragen doe je daarom niet alleen een zoekwoordonderzoek, maar voer je ook een grondig doelgroeponderzoek en een topiconderzoek uit. Je bent namelijk pas van betekenis wanneer je precies weet wie deel uitmaken van jouw doelgroep en wat hun behoeftes, vragen en interesses zijn. En onthoud, hoe relevanter de content, des te beter je scoort – oftewel, des te vindbaarder je bent – op Google.

2. Focus op leesbaarheid

Content die hoog scoort in de Google-resultaten voldoet aan verschillende eisen. Het bevat evenwel in elk geval een duidelijk kenmerk: het is ontzettend goed leesbaar! Dat betekent onder andere dat je de juiste toon aanslaat, geen taal- of spelfouten maakt en voor een logische structuur kiest, zoals in de Google-stijlgids te lezen is. Het betekent ook dat je de content niet volpropt met keywords – dat komt het leescomfort namelijk niet ten goede. Nog belangrijker is misschien wel dat een goed leesbare tekst een tekst is waarbij de lezer niet alleen op de link klikt, maar de content ook daadwerkelijk – van begin tot eind – leest. Want wat heb je aan een tekst als mensen gelijk weer wegklikken omdat je blog niet aantrekkelijk is, geen antwoord op hun vragen geeft of niet inspireert?

Kortom, Google hecht waarde aan de sessieduur. Op een goed leesbare pagina blijven bezoekers langer hangen. Ze hebben dan namelijk gevonden waar ze naar zochten. Dat geeft een signaal aan Google af dat de pagina relevant is voor de zoekopdracht, waardoor je hoger in de zoekresultaten komt. Je creëert leesbare content door je te focussen op:

Om leesbaar te zijn, moet de content begrijpelijk zijn voor een groot publiek. Want hoe meer lezers langer op je pagina blijven, des te beter je scoort op Google.

3. Creëer goede, diepgaande content

Een van de trends in SEO van 2019 is het creëren van content die dieper ingaat op een bepaald onderwerp. Anno 2019 focust Google zich meer en meer op kwalitatief goede content. Dat betekent dat de content die dieper ingaat op een bepaald onderwerp, beter scoort dan content die wat meer op de oppervlakte blijft. Je gaat met content de diepte in door:

  • long format blogs te schrijven, blogs van 2.000 woorden of meer;
  • handleidingen en whitepapers te creëren;
  • over onderwerpen te schrijven die meerdere invalshoeken en diverse facetten bevatten.

4. Investeer in visuals

Wist je dat artikelen die relevante afbeeldingen bevatten beter gelezen worden? Dat komt omdat je content er dan niet alleen aantrekkelijker maar ook professioneler en betrouwbaarder uitziet. Daarbij creëer je met de juiste visuals ook meer samenhang. Investeer dus in afbeeldingen!

5. Speel in op uitgelichte zoekresultaten

Een relatief nieuwe functie in Google is de featured snippet, ofwel het uitgelichte zoekresultaat. De featured snippet krijgt de – meest begeerde – eerste plek op de eerste pagina van Google en geeft direct antwoord op de vraag. Dit uitgelichte zoekresultaat zorgt ervoor dat jouw pagina enorm de aandacht trekt, waardoor de CTR wordt verbeterd.

Om de kans te vergroten op een uitgelicht zoekresultaat, zijn er een aantal tactieken:

  • geef een duidelijk antwoord;
  • creëer content van goede kwaliteit;
  • maak gebruik van statistieken en data;
  • zorg voor een logische structuur.

Wil je in het huidige tijdperk met een overdaad aan informatie écht opvallen met je content, dan doe je er dus verstandig aan om in te spelen op featured snippets en je content zo te optimaliseren dat het hiervoor in aanmerking komt.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven