Inside Google

google-ireland1Met mijn studievereniging SV Contact ben ik afgelopen week naar Dublin geweest. Eén van de hoogtepunten was een bezoek aan het Ierse en tevens Europese hoofdkantoor van Google. Een buitenkansje waar ik al lang over droomde. Aangezien er van tevoren een geheimhoudingsverklaring getekend moest worden, kan ik niet alles vertellen. Daarom een korte impressie en meer over de zogenaamde “20 procent”-regeling binnen Google om innovatie te stimuleren.

Eenmaal binnen in de lobby vallen meteen twee grote schermen op. Eén met live zoekresultaten binnen de Google zoekmachine en één met mooie Google Earth-plaatjes. Op weg naar de zaal waar we een presentatie over het bedrijf kregen kom je ogen tekort. Het hele kantoor ademt Google uit. De vloeren, de muren, de bureau’s: alles is lekker frivool en komt vertrouwd over. De binnenplaats binnen het kantoor is een enorme rustruimte met zitzakken en iGoogle wallpapers aan de muur. En het is waar wat ze zeggen: er is een sportschool, er zijn massagetafels en de lunches zijn gratis.

De presentatie die we kregen was van het Online Sales Operations team. Zij vertelden ons eigenlijk niet meer dan wat de filosofie van Google is en wat zij deden. Ook wezen zij ons op een recruitment programma voor studenten. Eigenlijk heel leuk en aardig, maar voor de doorgewinterde online mediamens is het niets nieuws wat er gemeld werd. Gelukkig raakte ik met wat insiders aan de praat over de zogenaamde “2o procent”-regeling die innovatie binnen Google bewerkstelligen.

Innovatie

Deze regeling houdt in dat als je als medewerker van Google een idee hebt over het verbeteren van een product of proces, je dit op projectbasis mag uitvoeren, en waar maximaal 20 procent van je werktijd in gaat zitten. Eigenlijk iedereen van het praatje had dit wel eens gedaan, hoewel er wel verschil gemaakt wordt in de grootte van het project. Dus is het erg ambitieus, dan stel je een team samen en werk je er voor 20 procent aan. Is het iets kleins en denk je het alleen te kunnen doen, dan zou je zomaar 10 procent kunnen krijgen voor dat project. Een opvallende regeling voor een groot bedrijf, maar het werkt. Elke dag wordt er binnen Google geïnnoveerd.

Ik vind zulke bedrijfsvoering geweldig. Het laat zien dat je vertrouwen hebt in je medewerkers en geeft ze genoeg vrijheid om zichzelf te kunnen ontwikkelen. Wie wil dat nou niet? Waarom volgen andere grote bedrijven het voorbeeld van Google niet? Voor mij was het een raadsel, maar eigenlijk is het best simpel om te bevatten als je er even over nadenkt.

Walhalla

De “20 procent”-regeling IS namelijk Google. Bij het bedrijf waar oprichters Sergei Brin en Larry Page aangeven zoveel mogelijk te doen voor hun werkgevers, zodat ze net zoveel terug krijgen, past deze regeling simpelweg perfect bij de bedrijfsfilosofie. De kantoren, waar het overigens altijd “casual friday” is, barst het hierdoor van de creativiteit. Ik zeg niet dat andere bedrijven niet creatief kunnen doen, maar meestal worden innovaties van bovenaf gestuurd. Hier heeft een individu het voor het zeggen; jij bepaalt wat je wilt doen in 20 procent van je werktijd. Geen belemmeringen in het creatieve proces dus. Precies wat Google voor ogen heeft: zoveel mogelijk uit de mens halen.

Dus eigenlijk is het ook niet meer dan logisch dat Google dit doet. Applicaties op internet dienen ook steeds te veranderen om tegemoet te komen aan de wensen van de gebruikers. Ik zie dus niet in hoe de 20 procent-regeling in een andere bedrijfsvorm zal passen. Misschien bij concurrenten Microsoft of Yahoo!, maar dan zal toch de smaak, het gevoel, van Google achterblijven. Er is er maar één die dit kan. Werken bij Google zal altijd een walhalla zijn.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven