Social media: geven en misschien krijgen

social mediaMiscommunicatie door interpretatiefouten en aannames lijken tegenwoordig meer regel dan uitzondering. Met name marketeers zijn erg bedreven in het communiceren in jargon. De vaak Engelstalige termen vliegen je om de oren en resulteren in een onbegrijpelijke brij van informatie voor een buitenstaander. Een marketeer wil segmenteren en duwt de doelgroep graag in een hokje. Ben jij een Babyboomer, val je onder Generatie Einstein of behoor je net zoals ik tot generatie X ook wel de verloren generatie genoemd. Het zal maar voor je besloten worden….

Je zegt het een maar bedoelt vast het andere…
De voetballerij is een mooi voorbeeld van constante interpretatiefouten en aannames. De zichzelf benoemde voetbalanalisten in praatprogramma’s hebben er een sport van gemaakt om de uitspraken van voetballers en trainers op een geheel eigen wijze te interpreteren. Wanneer een journalist aan een voetballer vraagt of hij zijn club gaat verlaten en de voetballer antwoord hier ontkennend op dan is hij steevast aan het liegen. Natuurlijk gaat hij de club verlaten alleen hij ontkent dit omdat zijn medespelers, supporters en trainer hem dit niet in dank zullen afnemen.

Kortom er wordt een vraag stelt en het antwoord is van te voren al bepaald. Ook al zegt de ondervraagde voetbalspeler het tegenovergestelde. Deze aannames worden ook steeds vaker in het bedrijfsleven gemaakt. Het wordt de hoogste tijd dat we elkaars taal weer gaan spreken en niet constant zoeken naar een verborgen agenda die er misschien wel helemaal niet is.

Vooroordelen genoeg

Dit fenomeen zie ik ook terug bij de vooroordelen over de inzet van social media en online netwerken in het bijzonder. Waarom zal iemand bijvoorbeeld gratis een e-book aanbieden? Hier moet wat achter zitten. In veel gevallen is dat helaas ook zo en resulteert het achterlaten van je gegevens in een aanhoudende stroom van telefoontjes en e-mails. Maar steeds vaker staan er met name jonge marketeers en ondernemers op die de focus hebben liggen op het delen van kennis zonder er direct wat voor terug te willen zien. Zij realiseren zich namelijk dat de inzet van bijvoorbeeld social media niet geven en nemen is maar vooral geven en misschien krijgen.

Geven kost tijd
En geven kost tijd. Heel veel tijd. Een veel gehoord argument is: waarom zou je geven als je niet weet of je er uiteindelijk wat voor terugkrijgt? Ik krijg hier altijd een beetje dubbel gevoel bij. Waarom zou je opstaan voor een zwangere vrouw in de trein? Waarom zou je stoppen voor een oudere meneer die de weg over wilt steken? Oké misschien geen ondernemersgerichte voorbeelden maar de essentie is hetzelfde. Waarom zou je iets doen om iemand blij te maken zonder dat je er wat voor terugkrijgt? Klinkt wel een beetje egoïstisch hè.

De echte netwerkers onder ons weten dat je er altijd wat voor terugkrijgt. Dat is ook de kracht van inzet van social media en online netwerken. Want blije mensen zorgen voor positieve mond op mond reclame. Mensen die blij van ons worden gunnen ons die opdracht of denken aan ons bij een bepaalde gelegenheid. En wees nou eerlijk van blije mensen word je zelf toch ook eerder blij? Een heleboel mensen zijn vergeten hoe je geeft zonder er gelijk van uit te gaan dat je er wat voor terugkrijgt. Dus hier even wat tips hoe je hier mee om kunt gaan:

Geef antwoord op een groepsvraag die gesteld wordt op LinkedIn of Twitter
Op LinkedIn en Twitter komen vaak vragen langs. Neem eens de tijd om antwoord te geven op een vraag zonder er gelijk wat terug voor te verwachten. Denk ook eens aan iemand in je netwerk die bijvoorbeeld geschikt zou zijn voor die ene leuke opdracht die openstaat. Wijs mensen op interessante artikelen of schrijf zelf een interessant artikel.

Bied een gratis e-book aan
Voor alle auteurs in spé onder ons is het aanbieden van een gratis e-book een mooie gelegenheid om je hersenspinsels bij een groot publiek bekend te maken. Het kan je naamsbekendheid een behoorlijke impuls geven. Ga niet gelijk als mensen je e-book downloaden ze plat e-mailen of telefonisch lastig vallen met de intentie om er een keiharde sale uit te halen. Wanneer je een interessant e-book hebt geschreven komt die sale vanzelf wel.

Bied een gratis workshop of lezing aan
Kijk eens verder dan de producten of diensten die je aanbiedt. Met welke issues worstelen je klanten en waar is behoefte aan? Monitor de behoefte van je achterban via LinkedIn, blogs en Twitter en bied een gratis workshop of lezing aan die hier op aan sluit. Misschien is het effect wel dat één van deelnemers geïnspireerd raakt en je spontaan een workshop aanbiedt op een vakgebied waarin jezelf graag bijgespijkerd wenst te worden.

Dit zijn slechts wat kleine suggesties om eens wat meer te denken aan het geven en wat minder de focus te hebben op het nemen. Je zult zien dan krijg je vanzelf.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven