Als jij of je bedrijf nog niet aan online marketing doet dan is het de hoogste tijd om daar verandering in te brengen. Met de volgende 5 tips ga je spijkerhard van start.
1. Begin niet alleen aan online marketing, maar houd het ook vol
Online marketing is niet iets wat je opzet en waar je vervolgens klaar mee bent. Het is een marketing methode die bijgehouden moet worden. Daarom is het belangrijk om er doorlopend aandacht aan te besteden en zo de beste resultaten te boeken. Plaats dus maandelijks iets nieuws op je website, verbeter je content of schrijf een blog. Als je sociale media gebruikt, plaats daar dan wekelijks een nieuw bericht op en nodig je volgers uit tot interactie. Werk aan SEO, houd je posities in de zoekmachine resultaten bij en gebruik Google Ads voor advertentiecampagnes.
2. Richt je op lokale SEO
Deze tip is voornamelijk bedoeld voor bedrijven die fysieke vestigingen hebben en die diensten verkopen. Als jij bijvoorbeeld een garage hebt in Nijkerk en je gebruikt een website om klanten te winnen, dan is het voor jou het beste om deze in Nijkerk en omstreken te vinden. Iemand in Groningen heeft daar weinig aan. Een andere doelgroep die je wilt bereiken zijn mensen die op dat moment in Nijkerk met pech langs de weg staan. Deze groepen zullen allen in de zoekmachine een term intypen met ‘garage Nijkerk’ er in en dan wil jij bovenaan staan.
3. Gebruik remarketing
Remarketing is een online marketing strategie waarmee je van leads klanten maakt. Je benadert mensen die al interesse hebben getoond in jouw product of dienst, of in een soortgelijk product of dienst, en haalt ze over de streep. Het is belangrijk om dit op een subtiele manier te doen, want remarketing kan – als het verkeerd wordt uitgevoerd – erg agressief en privacy schendend overkomen. Een goed voorbeeld van remarketing is herinnering naar iemand sturen die zijn of haar winkelwagen niet heeft afgerekend. Ook het tonen van een advertentie voor jouw product of dienst in sociale media is een goed voorbeeld.
4. Maak perfecte landingspagina’s
Je landingspagina’s zijn de pagina’s van je website waar bezoekers terecht komen als ze op een link klikken. Het is belangrijk dat je landingspagina’s perfect in orde zijn, want dat zijn de pagina’s die je bezoekers uiteindelijk over moeten halen om verder te gaan en een actie uit te voeren. Zijn je landingspagina’s niet overtuigend genoeg, dan gaan bezoekers al weg voordat ze een volgende pagina openen en je producten of diensten bekijken. Een slechte landingspagina schrikt potentiële klanten af, maar zorgt ook voor een hoge bounce rate en een lage dwell rate. Google zal je pagina’s met slechte cijfers lager plaatsen in de zoekmachine resultaten. Overtuigende landingspagina’s zijn dus essentieel voor online succes en –zichtbaarheid.
5. Richt je op voice search
Wist je dat de helft van de zoekopdrachten al met voice search worden uitgevoerd? Dat wordt gedaan met de telefoon, maar steeds meer apparaten in huis werken met deze optie. Je kunt dan een pizza bestellen zonder de telefoon op te pakken, een item in je agenda zetten vanuit je luie stoel en informatie opzoeken zonder dat je daar een encyclopedie bij nodig hebt. Het lijkt erop dat in de toekomst voice search en voice assistants steeds meer zullen worden gebruikt en als jouw bedrijf daarbij aansluit is het zaak om daar op in te springen.
Veel voice searches worden gedaan met een lokale zoekopdracht. Als jij een pizzeria beheert en je bezorgt aan huis, dan is dit een online marketing tip die niet aan je voorbij mag gaan. Het is de bedoeling dat jouw restaurant bovenaan komt te staan als iemand aan Siri of Google Assistant vraagt naar een pizzeria die bezorgt in jouw woonplaats. En dat doe je door lokale zoekwoorden te verwerken in je teksten en door je pagina’s te richten op het beantwoorden van specifieke vragen.