Is jouw content al voor iedereen toegankelijk? Je content moet dan voldoen aan vier principes: 1) waarneembaar 2) bedienbaar 3) begrijpelijk en 4) robuust zijn. De meest toegankelijke content voldoet aan deze principes, ongeacht hoe, wanneer of waar een persoon toegang heeft tot de content (denk aan slecht wifi-verbinding; fel licht; oorontsteking). Webcontent, inclusief teksten, afbeeldingen, geluiden en codes moet voldoen aan de wereldwijde regels volgens het Web Content Accessibility Guidelines.
We geven je vijf tips hoe je ontoegankelijke content toegankelijk maakt. Bijkomend voordeel: het maakt je content beter vindbaar volgens SEO. De complete wereldwijde richtlijnen lees je op hun website.
Tip 1: Gebruik beschrijvende tekst
Label links of knoppen met wat je kunt verwachten. Teksten als ‘lees meer’ zijn niet expliciet genoeg. In plaats daarvan gebruik je ‘bekijk onze agenda voor de maand april’. Door beschrijvende tekst te gebruiken, bied je niet alleen toegankelijke content, het is ook nuttig voor zoekmachineoptimalisatie. Het maakt je content toegankelijk voor de machines – de crawlers van zoekmachines die door de inhoud van je site scrollen.
Tip 2: Gebruik kleurcontrast
Content met een laag contrast, zoals lichtgrijze tekst op een witte achtergrond, maakt het soms moeilijk om te zien en te begrijpen. Dit geldt voor mensen met een permanente visuele beperking, maar ook als je buiten werkt of op slecht gekalibreerde schermen.
Wil je voldoen aan contrastcriteria die WCAG heeft opgesteld? Voor lettergrootten van 18 punten of groter (14 punten indien vetgedrukt), moet het contrast 3-op-1 zijn. Voor kleinere lettergroottes moet het contrast 4,5 op 1 zijn. (Met dit gereedschap vrij contrast bepaal je of de kleurcontrastverhouding de juiste verhouding heeft.
Tip 3: Maak goede taalkeuzes
Ga er bij het schrijven van je teksten vanuit, dat je publiek je site niet kan zien maar gebruik maakt van een schermlezer. Een zin als ‘zoals hierboven uitgelegd’ is dan onbegrijpelijk. Beter is: ‘zoals beschreven in de vorige sectie’.
Kijk ook eens kritisch naar je tekst op het gebied van genderidentiteit, cultuur en ras. Vermijd content die stereotypen gebruikt, vooroordelen communiceert of mensen discrimineert.
Tip 4: Zorg voor een goede gebruikerservaring
Denk na over de algehele ervaring van het navigeren en consumeren van de content die je maakt en publiceert. Denk daarbij aan een goed doorzoekbare website; indeling in duidelijke, beschrijvende categorieën; duidelijke en goed beschreven afbeeldingen; laadsnelheid; juiste opmaak.
Tip 5: Maak alternatieve formaten
Video’s, webinars en audio-inhoud toegankelijk maken betekent dat je alternatieve indelingen, zoals transcripties moet opnemen. Deze op tekst gebaseerde content kan ook nuttig zijn voor SEO omdat deze kan worden doorzocht door crawlers.
Het kan ook nuttig zijn om achtergrondgeluiden te minimaliseren, beschrijvende tijdstempels op te nemen en een skip-functie toe te voegen voor mensen die mogelijk enige zicht- of gehoormogelijkheden heeft.