De 3 belangrijkste criteria voor de beoordeling van websites

In dit digitale tijdperk is de website van je bedrijf dé plek waar potentiële klanten met jouw organisatie kennismaken en contact kunnen leggen. Het is van essentieel belang regelmatig een audit uit te voeren over de kwaliteit van die site, het liefst zelfs iedere week. Die regelmaat is essentieel omdat het gedrag van de bezoekers aan je digitale etalage aan onregelmatige veranderingen onderhevig is, je concurrenten zeker niet stil zitten, de voorkeur voor kanalen continu wijzigt en platformen als Google, LinkedIn en Facebook ook erg dynamisch zijn.

In haar boek ‘Digital marketing like a PRO – Prepare. Run. Optimize.’ noemt Clo Willaerts drie aspecten die je absoluut moet checken tijdens zo’n audit. Zij adviseert daarbij Google Analytics of een ander instrument voor webanalyse te gebruiken.

1. De hoeveelheid bezoekers

  • Schatting aantal unieke bezoekers – Maak een inschatting van het verwachte aantal unieke bezoekers voor de aankomende periode op basis van bijvoorbeeld historische gegevens, seizoensinvloeden en speciale, geplande acties.
  • Bepaling aantal unieke bezoekers – Leg periodiek, bijvoorbeeld per week of maand, het aantal unieke bezoekers aan jouw website vast. Vergelijk deze gegevens met de eerder opgestelde prognoses en verbeter daarmee je toekomstige schattingen.

2. De kwaliteit van het bezoek

  • Vastlegging aantal pageviews – Leg periodiek het totaalaantal pageviews vast als indicator voor je bereik.
  • Vastlegging aantal pageviews per bezoeker – Leg periodiek het gemiddelde aantal pageviews per gebruiker als indicator voor de interesse in het aanbod of de content op jouw website.

Registreer de gemiddelde tijdsduur en de bounce rate – Hoe langer de bezoekers op je website verblijven en hoe lager de bounce rate is, des te hoger is de relevantie en het engagement. De bounce rate is het percentage bezoekers dat de website verlaat nadat er slechts één pagina is bezocht. Als dit ratio stijgt, is dat een slecht teken. Dit betekent dat de desbetreffende pagina ronduit saai is of gewoon niet interessant genoeg is voor de bezoeker.

3. De herkomst van de bezoekers

  • Registratie geografische bronnen – Dit duidt op het percentage binnenkomend verkeer op basis van het land van herkomst. Gebruik deze metriek om beter te begrijpen waar bepaalde doelgroepen zitten. De trend is namelijk dat digital marketing steeds internationaler wordt.
  • Registratie websitebezoek per kanaal – Analyseer of het verkeer afkomstig is van zoekmachines, social media, links in artikelen die op andere sites staan of direct naar de website is. Direct verkeer houdt in dat de bezoeker de uniform resource locator (URL) van je website direct intypt in de browser of gebruikmaakt van een bladwijzer.

Aandachtspunten bij de analyse

Bij de analyse van het websitebezoek zijn een aantal indicatoren cruciaal:

  • Als het gemiddelde van de metrics van de geanalyseerde maand significant – positief of negatief – afwijkt van de vorige maand of dezelfde maand vorig jaar, ga dan na wat de mogelijk oorzaken zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan speciale acties of seizoensinvloeden.
  • Als de trend in de bezoekersaantallen dalend is, check dan vooral ook of je een probleem op het gebied van search engine optimization (SEO) hebt of dat een technisch issue speelt zoals bijvoorbeeld een trage laadsnelheid.
  • Als het percentage organische zoekresultaten heel hoog is, is het zaak te kijken naar je SEO-strategie en deze zo mogelijk bij te stellen.
  • Als het overgrote deel van het verkeer via social media komt, analyseer dan welke content hiervoor zorgt. Het is sowieso goed voortdurend na te denken over je contentstrategie.
  • Als veel verkeer via links komt, kijk dan hoe je kunt zorgen dat deze links toekomstbestendig zijn en blijven.
  • Als sprake is van veel direct verkeer is, analyseer dan welke offline campagnes of media hieraan bijdragen.


Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven