De digitalisering heeft er voor gezorgd marketeers veel makkelijker inzicht kunnen krijgen in de uitwerking van hun activiteiten. De resultaten van advertentiecampagnes op het wereldwijde web zijn tegenwoordig zelfs real-time te meten. Dat is een duidelijke verbetering ten opzichte van het analoge tijdperk, toen slechts achteraf door relatief duur marktonderzoek enig inzicht te verkrijgen was in de kracht van een campagne.
Daarmee zijn marketeers verlost van het aloude denigrerende adagium dat zij slechts in staat zijn de helft van hun budget zinvol te besteden én dan nog niet eens eten welk deel dat is. Meten is nu ook voor hen weten geworden. Het is wel aan te bevelen niet alleen inzicht te hebben in de eigen inspanningen en daarop bij te sturen, maar ook regelmatig te kijken wat de concurrentie doet op het gebied van digital advertising.
Deze concurrenten testen en analyseren hun campagnes immers ook voortdurend. We leven namelijk in het digitale tijdperk en het wiel is al uitgevonden in de nieuwe steentijd. Met andere woorden, het is zeer waarschijnlijk dat andere spelers in jouw markt methoden gebruiken die ook relevant zijn voor jouw digital marketing. Diverse hulpmiddelen kunnen jou helpen inzicht te krijgen in de online advertentiecampagnes van je concurrenten. Dit is een selectie van 7 handige tools.
1. | Adbeat | Laat display-advertenties, advertentienetwerken en zelfs landingspagina’s van je concurrenten zien. |
2. | AdEspresso | Checkt Facebook-advertenties en gebruikt geavanceerde technieken om de advertentiestrategieën van je concurrenten bloot te leggen. |
3. | Alexa | Laat zien wat je concurrenten doen op het gebied van voice, wat toppagina’s zijn en ook of die paid traffic genereren. |
4. | iSpionage | Laat zien wat de advertentiebudgetten zijn van je concurrenten. |
5. | SEMrush | Laat de toppagina’s van je concurrenten zien en of zij paid traffic genereren. |
6. | SpyFu | Stelt je in staat het advertentiebudget van je concurrenten checken. |
7. | WhatRunsWhere | Laat de display ads, ad networks, placements en ook landing pages van je concurrenten zien. |
Deze tools kennen allemaal free accounts of free trials.