Heb je een website, dan wil je dat hij bezoekers trekt. Dat gebeurt alleen niet vanzelf. Met deze 6 tips – en wat geduld en doorzettingsvermogen krijg je gratis meer bezoekers op je site.
1. Kies je ‘klanten’ en zoek ze op
Veel bezoekers op je website is leuk, maar als het allemaal passanten zijn heb je er weinig aan. Je wilt de mensen op je site die je mogelijk opdrachten gunnen of aan wie je je product kunt verkopen.
Denk daarom vooraf heel goed na over je doelgroep, en kom zoveel mogelijk over ze te weten. Wat doen ze? Welke media gebruiken ze? Online of offline? Als je dit weet kun je ze bewust opzoeken en interesseren voor jouw producten of diensten.
Stel vooraf ook doelen en meet het resultaat met bijvoorbeeld Google Analytics. Als je niet weet wat je nastreeft, weet je ook niet wanneer je succesvol bent. Bovendien krijg je zo goed zicht op wat werkt en wat niet.
2. Word expert
Mensen doen liever zaken met een expert dan met een alleskunner. Dat is heel logisch, want overal goed in zijn is een utopie. Zorg dus dat je heel goed wordt op een bepaald – niet al te concurrerend – gebied en vergroot en deel je kennis met de mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in wat jij biedt.
Vind ze op specialistische forums, in nieuwsgroepen, op Twitter, LinkedIn en misschien zelfs wel in het echte leven op beurzen en netwerkbijeenkomsten. Zorg voor een krachtige boodschap, laat zien dat je echt expert bent op jouw vakgebied en profileer je. Als men je kent wordt de stap om contact op te nemen een stuk kleiner, dus…word expert.
3. Meer bezoekers website dankzij regelmatige updates
Een goede website wordt niet in één dag gebouwd; de inhoud is geschreven, aangepast, geactualiseerd en opnieuw aangepast. Steeds maar weer. Google houdt van frisse en complete content. Dat betekent content die ‘up-to-date’ wordt gehouden. Iedereen wil immers één goede bron met alle antwoorden, in plaats van vijftien verschillende bronnen met elk gedeeltelijke informatie. Werk daarom voortdurend de bestaande content bij met relevante aanvullingen.
4. De invloed van nieuwe links
Een natuurlijk gevolg van nieuwe publicaties of updates zou moeten zijn dat de content wordt opgemerkt. Door nieuwe bezoekers, maar ook door een nieuwe stroom aan externe verwijzingen. Oftewel links. Jouw nieuwe pagina zou immers een nuttige nieuwe bron moeten zijn. Een stijging in het aantal links naar jouw website laat zien dat je nog altijd goed in de markt staat en er nog steeds behoefte is aan jouw informatie. Het moet uiteraard wel gezond blijven. Een onnatuurlijke stijging van het aantal links kan tegendraads werken en zelfs schadelijk zijn. Zorg er daarom voor dat je voortdurend bijhoudt wie er naar jouw content linkt.
5. Inkomend verkeer en de gemiddelde sessieduur
Google kijkt uiteraard niet alleen of de content nieuw is, maar ook of deze als zinvol wordt ervaren. Het gaat vanzelfsprekend ook om de waarde voor de bezoeker en niet alleen om de versheid. Door te volgen hoe bezoekers reageren op de content, kan Google precies zien hoe nuttig de informatie is. Dit wordt onder meer gevolgd door het klikgedrag en de gemiddelde sessieduur. Hoe langer de bezoeker op de pagina blijft, hoe nuttiger de content is. Als de gebruiker meteen weg klikt na het openen van de informatie, geldt het omgekeerde.
6: Start met bloggen
Nu het fundament staat is het tijd om meer content toe te voegen, met het doel om jouw website vindbaar te maken voor relevante zoektermen.
Het middel dat we hiervoor gebruiken zijn blogartikelen.
Bloggen is een geweldige manier om meer bezoekers op je website te krijgen. Door te schrijven over onderwerpen die spelen bij de doelgroep werk je aan je autoriteit en creëer je content om op gevonden te worden in Google.