Een online community opbouwen kost veel tijd en energie. Je kiest zorgvuldig de plaatsen waar je online aanwezig bent, en een goed verhaal om op deze plaatsen te verspreiden. Daarna begint een spel van bouwen, voeden en laten groeien. Bovenal kost online netwerken aandacht. Aandacht voordat je jezelf aan mensen verbindt, aandacht op het moment dat je met iemand samenwerkt en aandacht om daarna je netwerk te onderhouden.

In de sport gaat een gezegde dat aan de top komen vaak makkelijker is dan aan te top blijven. Wellicht valt hier een mooie parallel te trekken met (online) netwerken. Een eerste ontmoeting en gesprek is vaak niet waar het probleem ligt. Ga maar na, binnen slechts enkele schakels ben je meestal bij de persoon die jij wilt ontmoeten. Problemen beginnen vaak pas later, bij het onderhouden van bestaande contacten. Matt Rhodes schreef eerder deze week vier manieren waarop je redenen waardoor online communities om zeep worden geholpen:

Afwezigheid in de conversaties
Een online community is een en al dialoog. Samen met de leden van jouw netwerk werk je aan een probleem, gedeelde interesse of probleem. Daarbij hoort niet alleen ontvangen, maar zo mogelijk nog meer geven. Deel uitmaken van de conversaties dus, praten met verschillende mensen en ideeën uitwisselen.

De link naar de organisatie ontbreekt
Een community die bestaat vanuit een organisatie of daar in ieder geval sterk mee verbonden is heeft ook draagvlak en met diezelfde organisatie nodig. Zodra leden van een community het idee hebben dat er aan de andere kant van de lijn niemand is die zorgvuldig met hun ideeën omgaat is je community ten dode opgeschreven.

Geen ruimte voor organische conversaties
Teveel communitymanagers lijken een vaste doelstelling voor hun community te strikt toe te passen. Ruimte voor spontane input is er niet. Bijvoorbeeld een videocommunity zonder ruimte voor discussie, of een onderzoeks netwerk waar geen onderwerpen buiten de onderzoeksactiviteiten worden toegestaan.

Moderatie voor publicatie
Er zijn plaatsen waar moderatie vooraf is vereist bestaan nu eenmaal. Toch is dit in veel gevallen ook totaal overbodig. Niets is zo frustrerend voor een bezoeker dan het vinden van een interessante community, registeren en beginnen met het delen van ideeen, maar daarna uitvinden dat deze niet op de site verschijnen. Veel van deze bezoekers zullen de community gefrustreerd verlaten, niet met een positieve review!



Tip! Onze top 3 CRM systemen