Wil je binnenkort een website maken? Een geweldige website start met geweldige content. Voordat je je website gaat maken, zijn er een aantal stappen essentieel en handig om te volgen. In deze post spijkeren wij je in 4 stappen helemaal bij.
Stap 1: Wat is het doel van je website?
Allereerst is het belangrijk om het doel van je website duidelijk te hebben. Wat wil je met je website bereiken? Wil je meer sales, wil je mensen iets leren, informatie delen of wil je mensen entertainen? Zodra je het doel duidelijk hebt, kun je gerichte content voor je website gaan maken. Gaat deze content de interactie met mensen aan, zorgt het voor meer aanvragen of wil je ze iets verkopen? Als je dit helder hebt, kun je door naar de volgende stap!
Stap 2: Doelgroep bepalen
In stap twee ga je je doelgroep bepalen. Dit is erg belangrijk, omdat je hierdoor te weten komt welk probleem je wilt gaan oplossen voor je ideale klant. Ga hiervoor met jouw ideale klant in gesprek: wat is hun probleem, wat hebben ze nodig en waar kan jij in voorzien? Jouw doelgroep moet zich aangesproken voelen bij de content op je website. Het is dus belangrijk dat jij ze het gevoel geeft dat je ze begrijpt en dat je het antwoord hebt op hun probleem. Laat dit vooral ook terugkomen in je content.
Voor jouw ideale klant is het belangrijk om te zien wat voor werk jij levert en wat jouw kwaliteiten zijn. Dit kun je onder andere laten zien door bijvoorbeeld het plaatsen van een portfolio of reviews op je website.
Stap 3: Inspiratie opdoen
Hierna is het tijd om inspiratie op te doen: dit vind ik zelf de leukste fase. Kijk lekker rond op andere websites en bijvoorbeeld Pinterest. Hier kun je gemakkelijk een bord aanmaken en zoeken naar kleuren, fonts, beelden en functionaliteiten die je aanspreken. Verzamel visueel aantrekkelijke dingen en ook dingen die je niet aanspreken, zo vorm je een steeds beter beeld van wat je wel en niet wilt.
Het belangrijkste is: keep it simple! Je wilt natuurlijk dat jouw brand herkenbaar is voor mensen, daarom is het belangrijk om een duidelijk beeld te tonen. Voorkom dat je te veel stijlen en functionaliteiten gaat gebruiken maar kies juist voor details die bijvoorbeeld ook weer terug komen in je socials.
Stap 4: Tijd voor de indeling!
Als laatste is het tijd voor de indeling van je website: hoe gaan mensen straks door jouw website navigeren? In deze stap ga je structuur in je website aanbrengen, en idealiter doe je dat door maximaal 6 menu-items aan te maken. Meer dan 6 items kan voor chaos zorgen, iets wat je zeker niet wilt. Denk in deze stap vooral aan wat logisch is voor jouw ideale klant: waar beginnen ze? Waar wil je dat ze vervolgens op klikken? Bekijk dit vanuit hun perspectief.