Als klein bedrijf of startup heb je veel te doen: je merk meer bekendheid geven, leads omzetten in klanten, en klanten ook na de verkoop ondersteunen. En natuurlijk is er alle administratie achter de schermen. Een groot deel daarvan is contactbeheer. Om succesvol en duurzaam te groeien, moet je een sterke strategie voor contactbeheer hebben.
Het gaat bij contactbeheer om alle contactgegevens in je bedrijf, inclusief de gegevens van contactpersonen, communicatievoorkeuren, verkoopgeschiedenis en interacties tussen klanten en je bedrijf. Het stelt elk team in je organisatie in staat te beschikken over de informatie die ze nodig hebben om productief te blijven en de context te hebben die ze nodig hebben om gepersonaliseerde interacties te leveren.
Tip 1: Houd je contactgegevens schoon
Je heb schone gegevens nodig, zonder onjuiste of tegenstrijdige gegevens. Dit kan door bijvoorbeeld je leadgeneratieformulieren aan te passen en duidelijke processen in te voeren die je team moet volgen. Zorg daarnaast ook voor regelmatige opschoningsacties (data clean up), het liefst elk kwartaal.
Het is slim om dan de volgende gegevens te verwijderen:
- Dubbele contacten
- Onjuiste of verouderde contactgegevens
- Contactpersonen die geen contact meer willen
Veel CRM’s en e-mailmarketingtools markeren duplicaten, zodat je ze kunt samenvoegen of verwijderen.
Tip 2: Kies de juiste CRM
Neem de tijd om verschillende CRM’s te onderzoeken en de juiste te vinden voor je branche, bedrijfsgrootte, verkoop- en marketingstrategie en doelstellingen. Naarmate je bedrijf groeit, moet je CRM meegroeien.
Tip 3: Centraliseer je contactgegevens
De beste strategieën voor contactbeheer omvatten een gecentraliseerde database waarin alle contactpersonen op één plaats worden opgeslagen. Dit zal meestal je CRM zijn.
Om te beginnen met het centraliseren van je gegevens, identificeer je de belangrijkste apps die contactgegevens verzamelen. Vervolgens kun je deze gegevens synchroniseren met je CRM.
Tip 4: Synchroniseer contactgegevens automatisch tussen je apps
Zorg dat de contactdatabases in je apps niet van elkaar geïsoleerd zijn. Je CRM, marketing-apps en alle andere tools in je bedrijf leveren de beste resultaten wanneer ze zijn verbonden als onderdeel van een geïntegreerd ecosysteem. De beste manier om dit te bereiken is door datasynchronisatie.
Tip 5: Verzamel gegevens die je inzichten verrijken
Door contactgegevens tussen je apps te synchroniseren, kun je de inzichten die je binnen handbereik hebt automatisch verrijken. Als je geografische of contentconsumptiegegevens verzamelt in je CRM, zou je deze kunnen synchroniseren met je e-mailmarketingplatform en gebruiken om abonnees te segmenteren in nauwkeurigere mailinglijsten.
Tip 6: Gebruik je gezond verstand
Of je bedrijf nu groot of klein is, je hebt rekening te houden met de regels rondom gegevensbescherming. Het gaat echter niet alleen om het naleven van de regels en het aanvinken van vakjes. Zorg dat je klanten je kunnen vertrouwen met hun gegevens. Bescherm de informatie die ze je geven en respecteer hun privacy.