Het is belangrijk om doelen in te stellen in Google Analytics. Hiermee kun je het rendement van je website meten. Het is mogelijk om binnen Google Analytics doelen en trechters aan te maken om te analyseren waar de ‘niet bestellende’ bezoekers uitstappen. Dit kun je met verticale trechters doen, een standaardfunctie in Google Analytics. Zo kom je erachter welk percentage per stap in het bestellingsproces afhaakt. Maar eigenlijk wil je per (online) kanaal weten wanneer deze bezoekers uitstapt. Dit kan met een horizontale trechter. Daardoor kom je erachter welk percentage bezoekers per stap in het bestellingsproces via welk (online) kanaal afhaakt. Hoe maak je een horizontale trechter aan?
Stap 1: Maak een apart profiel aan. Stel voor iedere stap in het verkoopproces een doel in. Maak daarnaast een doeltrechter aan per stap.
En dat doe je vervolgens voor elke stap, tot en met de uiteindelijke ‘Bedankt-pagina’:
Stap 2: Maak een aangepast rapport aan, zodat je het uitstappercentage per stap in het bestellingsproces kan meten. Zo kun je op basis van significante data besluiten welke kanalen op bepaalde stappen in het aankoopproces goed of juist slecht presteren.
Hoe maak je zo’n rapport aan? Combineer doelen & verlatingspercentages per doel met als medium de (betaalde) campagnes.
Het rapport ziet er dan als volgt uit:
Dit artikel verscheen eerder op de PauwR Blog