Handige tip: Doeltrechters per bron in Google Analytics

doeltrechterHet is belangrijk om doelen in te stellen in Google Analytics. Hiermee kun je het rendement van je website meten. Het is mogelijk om binnen Google Analytics doelen en trechters aan te maken om te analyseren waar de ‘niet bestellende’ bezoekers uitstappen. Dit kun je met verticale trechters doen, een standaardfunctie in Google Analytics. Zo kom je erachter welk percentage per stap in het bestellingsproces afhaakt. Maar eigenlijk wil je per (online) kanaal weten wanneer deze bezoekers uitstapt. Dit kan met een horizontale trechter.  Daardoor kom je erachter welk percentage bezoekers per stap in het bestellingsproces via welk (online) kanaal afhaakt. Hoe maak je een horizontale trechter aan?Lees meer over het instellen van horizontale trechters in Google Analytics

Stap 1: Maak een apart profiel aan. Stel voor iedere stap in het verkoopproces een doel in. Maak daarnaast een doeltrechter aan per stap.

Horizontale trechter stap 1 in Google Analytics

En dat doe je vervolgens voor elke stap, tot en met de uiteindelijke ‘Bedankt-pagina’:

 

Horizontale trechter stap 3 in Google Analytics

Stap 2: Maak een aangepast rapport aan, zodat je het uitstappercentage per stap in het bestellingsproces kan meten.  Zo kun je op basis van significante data besluiten welke kanalen op bepaalde stappen in het aankoopproces goed of juist slecht presteren.

Hoe maak je zo’n rapport aan?  Combineer doelen & verlatingspercentages per doel met als medium de (betaalde) campagnes.

Horizontale trechters aangepast rapport aanmaken

Het rapport ziet er dan als volgt uit:

Horizontale trechter voorbeeld rapport

Dit artikel verscheen eerder op de PauwR Blog

 



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven