Wakoopa trendrapport: The State of Apps

Wakoopa_Icon_by_daidarosGisteren bracht het Nederlandse Wakoopa haar tweede editie van het kwartaalrapport The State of Apps: Software, Games and Web report. Het rapport tracht  opkomende trends op het gebied van desktop software en webapplicaties (Linux, Mac en Windows) in kaart te brengen. Het rapport is gebaseerd op het gebruik van software en applicaties van ruim 110.000 Wakoopa-leden. In deze post vat ik enkele bevindingen uit het rapport samen. Daarnaast kondigde Wakoopa ook een onderzoeksinstrument aan.

Eerst even een korte introductie van Wakoopa. Wakoopa is een sociaal platform waar gebruikers, vooral early adopters op het gebied van software en technologie, laten zien welke software of app’s ze gebruiken.Gebruikers installeren een klein tracking programmatje dat meet welke app’s gebruikt worden en voor hoe lang. Ook kunnen gebruikers aanbevelingen doen en eigen app’s delen. Momenteel zijn er 300,000 app’s te vinden op Wakoopa, is er bijna 1 miljard uur aan softwaregebruik geregistreerd en zijn er 4 miljoen applicatie aanbevelingen.

Een aantal van de bevindingen uit het rapport op een rijtje:

  • Facebook is de populairste social media onder Wakoopa gebruikers, het verslaat youtube met 4%. Andere populaire sites zijn Flickr, MySpace, Last.fm en LinkedIn.
  • De grootste nieuwkomer in Windows was The Sims 2, op Mac was het twitterapp Tweetie. Andere succesvolle nieuwskomers op alle platformen waren Hulu Desktop and Seesmic Desktop.
  • Het meest in populariteit gestegen op het web was Habbo. Een sociaal platform gericht op tieners. Op de tweede plaats staat social meda community Orkut.
  • De grootste stijgers zijn Freegate (Windows), Prism (Mac) en Google’s Chromium (Linux).  De dalers zijn AVG Anti-Virus (Windows), Movist (Mac) en Prism (Linux).
  • Firefox is met 55% de populairste browser. Google Chrome volgt, opvallend is dat in Azië Internet Explorer nog steeds de populairste browser is.

Wakoopa beschikt over een schat aan informatie over softwaregebruik, klikgedrag en tijdsbesteding. Ze kondigen in het rapport dan ook een nieuw product aan genaamd Wakoopa QD. Een meettechnologie dat real-time statistieken, analyses en trends weergeeft. Een zeer interessant product voor marktonderzoekers en internetaanbieders. Wakoopa hoopt deze dienst over 2 maanden aan te kunnen bieden.

Het rapport is een fraaie grafisch weergave van een heleboel interessante informatie. Dit geldt vooral voor de informatie over nieuwkomers op het web die het op verschillende platformen goed doen. Met het onderzoek heeft Wakoopa waardevolle informatie in handen en het lijkt mij dan ook een prima stap deze informatie ook met commerciële doeleinden aan te bieden.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven