Ik vroeg me wat af en deel deze vraag met de lezers van Bijgespijkerd. De hoofdvraag is eigenlijk; zijn er Internet bedrijven die door middel van meerdere proposities in de markt een gehele markt in handen hebben?
Nu denken jullie natuurlijk; Google! Dat is toch geen moeilijke vraag?! Dit is eigenlijk niet wat ik bedoel.
Hiernaast zie je een foto van het hoofdkantoor van Nestle. Nestle is zoals jullie weten een wereldwijd concern in voedingsmiddelen.
Een voorbeeld van het concept naar waar ik op zoek ben is Nespresso vs. Dolce Gusto.
Nestle heeft sinds een langere tijd Nespresso. Een koffiemerk voor het hogere segment. Focus ligt niet alleen op de kwaliteit van de koffie maar ook de entourage er omheen. Kwaliteit staat hier hoog in het vaandel en daar betaal je ook voor. De koffie zelf en de accessoires zijn niet bepaald goedkoop.
Daarnaast hebben zij Dolce Gusto. Een koffie ervaring geplaatst onder Nespresso. Een eenvoudigere en betaalbare oplossing die mag! gaan concurreren met Nespresso. En hier zit hem de kracht van Nestle. Door beide merken elkaar te laten beconcurreren krijg je een scherpe prijs, goede ontwikkelen en de geldstromen gaan allemaal naar dezelfde bank!
Nu terug naar IT. Ik weet zo 123 geen bedrijven die meerdere merken in de wereld hebben gezet die elkaar beconcurreren maar toch uiteindelijk uit dezelfde softwarefabriek komen. Google is 1 merk met meerdere producten en vind ik daarom niet van toepassing op mijn vraag.
Marketing technisch zeer interessant lijkt mij omdat je de gebruikers een keuze geeft en vooral door middel van online branding naar een specifiek product kunt sturen. Alle manieren zoals beschreven door Sjef zijn van toepassing!
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.