Op 5 oktober vond de vijfde editie van de Social Media Monitor van Social Embassy plaats. Hét moment om de meetlat te leggen langs de state of brands in social media. Dit jaar zijn zowel de grote merken onderzocht, als merken die werden voorgedragen door anderen. Een combinatie van een vragenlijst en online onderzoek levert een interessant beeld op.
Een van de meest opvallende zaken is de plaats die fans van merken innemen. De onderzochte bedrijven voeren inmiddels een volwassen conversatie met hun fans en betrekken hen bij diverse aspecten van hun bedrijfsvoering. Steeds meer consumenten verwachten dit ook van de merken die zij volgen. Sommige communities zijn zo ver ontwikkeld dat fans elkaar gaan helpen. Door meer bedrijven wordt opgemerkt dat mensen erg bereid zijn om anderen te helpen. Het merk faciliteert het platform voornamelijk en biedt ondersteuning waar nodig.
Bedrijven die gezien kunnen worden als Love Brands (bv. WNF of Alped’huzes), lijken het makkelijkst deze betrokkenheid van fans te kunnen genereren. Consumenten zullen deze merken sneller gaan volgen via de verschillende kanalen en zich sneller betrokken voelen. Dat een merk als ING, op het oog geen Love Brand, de eerste plaats binnen de SMM weet te bereiken, bewijst direct dat het ook voor een hele andere categorie bedrijven mogelijk is om daadwerkelijk contact te maken met fans.
Waarom dan toch de titel Plastic Fantastic? Van veel bedrijven is het de vraag hoe authentiek het plaatje is dat door het bedrijf wordt geschetst. Worden de social kanalen ingezet om echte mensen in contact te brengen met echte medewerkers? Of is het weer een andere mogelijkheid om een façade op te bouwen voor een slechte product of slechte dienstverlening? De Monitor biedt wellicht de gelegenheid voor andere bedrijven om deze vraag zelf te beantwoorden.
Op socialmediamonitor.nl zijn alle details van het onderzoek te lezen.