Het gebruik van sociale media binnen een online marketingstrategie is een regelmatig terugkerend onderwerp op Bijgespijkerd. Zo schreef Sjef een paar weken geleden een post over strategie bij het starten van communitymarketing. Ook op het Groundswell blog van onderzoeksbureau Forrester komt strategie als onderwerp vaak bovendrijven, en in het gelijknamige boek neemt de “S” van strategy een prominente plaats in binnen de POST methode (People, Objectives, Strategy, Technology).
Toch verbaas ik me erover hoe vaak men als een kip zonder kop een marketingstrategie gaat uitdenken als het om online marketing en het inzetten van sociale media gaat. Het lijkt wel alsof alle aangeleerde structuur op dat moment instant overboord wordt gegooid. Te vaak krijg ik vragen en opmerkingen als: “ik wil ook Twitter inzetten voor mijn bedrijf, maar wat is het?” Of “doe mij ook maar een community”. Kortom, men heeft geen flauw idee wat de verschillende sociale media tools inhouden, laat staan of deze ook interessant zijn voor de doelgroep of daar ook maar enig bereik in hebben.
Vandaar dus eerst die P in de POST methode die in the Groundswell beschreven staat. People, de mensen dus, is waar het in eerste instantie om gaat bij het inzetten van sociale media. Zonder gebruik door de mensen is er namelijk niks sociaal aan sociale media. Het is daarom ontzettend belangrijk om je af te vragen wat jouw doelgroep online doet, hoe ver deze staat in het gebruik van het web en nieuwe media en of zij misschien al online plaatsen hebben gevonden om over jouw product, dienst of gehele organisatie te praten.
Zo’n profiel met het online bewegingspatroon van je doelgroep geeft je inzicht in het aantal kanalen dat je juist wel en niet in kan zetten. Ga dus niet eerst een strategie bedenken en vervolgens uitvinden dat je strategie en de kanalen (sociale media tools) die je daarbij nodig hebt NIET door je doelgroep gebruikt worden. Draai het om, zie eerst welke tools je kan inzetten en welke van deze tools je doelstellingen kunnen verwezelijken.