Vorige week schreef ik een artikel over de toekomst van marketing, die in mijn opinie steeds verder richting PR zal schuiven. Daarbij moet echter gezegd worden dat in mijn ogen PR dan wel vanuit een veel breder perspectief bekeken moet worden dan nu vaak het geval is. Donderdag las ik op HubSpot een artikel waarin Brian Halligan beschrijft welke eigenschappen een moderne PR medewerker volgens hem moet bezitten. Dit lijkt me een erg leuke aanvulling op mijn post over PR, vandaar nu een samenvatting met uiteraard mijn eigen inbreng.
Digital Native
Volgens Halligan moet de toekomstige PR persoon een digital native zijn, hetgeen staat voor iemand die het web in zijn of haar bloed heeft zitten. Ik ben het hier wel mee eens, aangezien je om in de toekomst PR goed te kunnen bedrijven het internet zult gebruiken als basis. Kortom, begrip van het web is een must. Toch kan jarenlange ervaring een minstens net zo belangrijke rol spelen.
Analytisch vermogen
Halligan geeft aan dat de PR medewerker over brede kennis moet beschikken op het gebied van data-analyse. Ik denk dat hij hier een vaak ondergesneeuwd punt aanhaalt binnen de PR wereld, dat in de toekomst steeds belangrijker zal worden. Wat levert de (online) PR campagne eigenlijk op en hoe kunnen we dat aan de klant laten zien. Momenteel zien we in de markt een aantal buzz-dashboards verschijnen die dit soort resultaten zeer goed weergeven.
Bereik/netwerk
Waar de voormalige PR medewerker kon slagen met enkele tientallen tot honderd waardevolle perscontacten, zal de toekomstige PR man of vrouw moeten beschikken over een groot online netwerk op Linkedin, Twitter etc. Ik ben het met Halligan eens dat je over veel contacten zult moeten beschikken, maar blijf wel letten op de kwaliteit. 1000+ mensen in je netwerk betekent nog niet 1000+ waardevolle contacten! Vaak wordt puur naar kwantiteit gekeken, geen best uitgangspunt lijkt me.
Content creator
Op dit punt ben ik het volkomen met Halligan eens. Hij geeft aan dat een moderne PR medewerkers absoluut een zogenaamde ‘creator’ van online content moet zijn. Deze benaming komt voort uit de Forrester technographics, geïntroduceerd in het boek The Groundswell en houdt in dat je als internetgebruiker actief deelneemt aan het creëren van content zoals blogartikelen etc.
Strategisch begaafd
Zoals jullie weten ben ik iemand die veel waarde hecht aan strategie! Vooral daarom ben ik dan ook erg blij dat Halligan dit punt aanhaalt. Strategie zal in de toekomst nog belangrijker worden voor PR dan dat het nu al is.
Tot zo ver de punten die in het artikel op HubSpot worden beschreven. Zelf zou ik hier nog graag twee punten aan toe willen voegen, waarvan ik denk dat ze ook belangrijk zijn:
Social media verslaafd
Alles wat met Social media te maken heeft is vrijwel altijd ook PR. Kortom, als je succesvol wil zijn in online PR, dan moet je Social media van binnen en van buiten kennen. Daarnaast moet je het ook nog eens enorm interessant en leuk vinden, anders is je missie kansloos. Dit punt gaat natuurlijk gepaard met het zijn van een content creator, maar ik zou het graag nog iets nadrukkelijker benadrukken.
Transparant
Social media is een wereld waarin je geen masker op kunt houden. Toekomstige PR wordt dan ook veel ‘echter’ dan het overdreven marketingverhaal uit het verleden. Transparantie en kunde zal de boventoon voeren, hetgeen vereist dat je medewerkers hebt die deze transparantie promoten en begrijpen.
Hebben jullie nog waardevolle aanvullingen? Plaats ze dan in de comments.