Vanavond heeft Sjef Kerkhofs een workshop Social Media gegeven bij Ymor. In een informele sfeer hebben wij als Ymor onze medewerkers bewust laten worden van de impact van hun online activiteiten op het merk Ymor en hun vooral ook hun eigen loopbaan. Die translatie van onbewust naar bewust was voor Ymor erg belangrijk.
De sessie was geweldig inspirerend en heeft veel meer opgeleverd dan de kritiek die we kregen toen we het organiseerden. Graag wil ik alvast een aantal observaties met jullie delen.
Misschien handig om even een korte indruk van het bedrijf te geven; Ymor is een bedrijf gericht op de optimalisatie van de ICT Infrastructuur d.m.v het uitvoeren van monitoring, load & performance validatie en profiling van applicaties. Ymor is 70 man groot waarvan het grootste aantal man met bedrijfskundige of technische informatica achtergrond. Gemiddelde leeftijd 35 jaar.
De sessie begon met Maslow, een theorie die goed helpt om de vraag te beantwoorden; Wat is Social Media? Na deze introductie, waar nog niet heel veel response kwam, is LinkedIn aan bod gekomen en toen begon het!
- Mensen die kritiek leveren helpen onbewust heel erg met het enthousiasmeren van de organisatie om Social networks in te gaan zetten. Deze kritiek stelt jou als bedrijf in staat om goede argumenten te vinden om met juiste doelen aan een Social Media traject te starten. Daarnaast waren de mensen die voor de sessie al lichte kritiek hadden wel aanwezig terwijl de workshop optioneel was! Leuk details!
- Een persoonlijke aanpak in deze workshops helpt en maakt mensen enthousiast. Een aantal profielen zijn de revu gepasseerd en zorgde voor veel hilariteit. Misschien hadden we dit nog wel meer mogen doen 😉 Aangeven wat de do’s en don’t’s zijn van een LinkedIn profiel is leuk maar dit tijdens de workshop toetsen op profielen maakt het een hele interactieve sessie.
- Een introducerende workshop invullen met een tool werkt als je met de tool begint waar het publiek ervaring mee heeft. LinkedIn werkt zeer goed. Dit is geen tool die gehyped is maar veel gebruikt en bewezen is. Na een tool als deze kun je kort de andere tools aanstippen, te diep hierop ingaan zorgt dat je de aandacht verliest. Ik hoef denk ik morgen niet te vragen wat een retweet is maar een LinkedIn status update wordt geen probleem.
Al met al zijn dit een aantal punten waarvan ik hoop dat anderen die kunnen gebruiken als zij ook van plan zijn om een dergelijk traject te starten. Wij zullen er in de komende maanden hard mee aan de slag gaan en ik zal proberen om jullie mee te nemen in dit proces via een aantal posts hier op Bijgespijkerd.
Stel vooral vragen als je ze hebt en als je hier ook ervaring mee hebt deel ze!