Heel vaak horen we vanuit de traditionele marketingkringen grote bezwaren tegen alle online marketing & nieuwe media marketeers, die niet bouwen op theorie en maar wat roepen dat enkel wordt gebaseerd op trends en hypes. Als universitair geschoold EN online marketeer, zullen we dat op Bijgespijkerd eens gaan weerleggen! Vandaag beginnen we met een toepassing van Web2.0 op het aloude model van Maslow.
Gepubliceerd op 7 januari 2009. Update september 2024
Maslow, HET model om persoonlijke behoeften van de mens te beschrijven. Al jaren baseren marketeers hier hun nieuwe producten en diensten op, en hun marketingcommunicatie. De consument kan tegenwoordig echter door gebuik van onder andere social media zelf veel sneller aan deze persoonlijke behoeften voldoen! Laten we het geheel eens nader bekijken, om vervolgens te concluderen dat er eigenlijk helemaal geen sprake is van een hype…..
Piramide van Maslow
Het model van Maslow (ook wel de behoeftepiramide genoemd) beschrijft 5 basisbehoeften waar de mens aan voldoet in diens zoektocht naar zelfontplooiing. De stappen worden trapsgewijs afgelopen, en leiden uiteindelijk naar het ultieme doel, namelijk zelfontplooiing.
- Lichamelijke behoeften: behoeften als drinken, eten, slapen…en seks natuurlijk
- Behoefte aan veiligheid en zekerheid: mensen zoeken altijd de veiligheid op van een groep, en durven dan ook meer zichzelf te zijn. Voelen jullie de link met Social media al aankomen…?
- Behoefte aan sociaal contact: we hebben allemaal veel behoefte aan sociale contacten en relaties
- Behoefte aan zelfvertrouwen: het fungeren in groepsverband, en het kunnen laten zien van onze competenties geeft ons zelfvertrouwen.
- Behoefte aan zelfontplooiing: de mens heeft een natuurlijke wens zichzelf onder andere intellectueel te ontplooien.
Maslow en web2.0
Maar waarin herkennen we nu de behoeftepiramide van Maslow in verhouding met het web? Wel, web2.0 maakt het voor consumenten veel makkelijker mogelijk aan een deel van de persoonlijke behoeften te voldoen…in een bepaalde zin kun je zelfs wel zeggen dat web2.0 en de piramide van Maslow gelijk zijn. Maslow’s ultieme dimensie is zelfontplooiing…….wat doet de moderne consument op web2.0…juist, zelfontplooiing! Web2.0 is het web van sociale ontplooing, zoals Maslow het in zijn model al beschreven heeft vele jaren geleden.
Toch kunnen we Maslow niet direct doorvertalen, zoals ook online goeroe Rolf Skyberg laat zien. Maslow begint bij de onderste tree en ontwikkelt zich door naar zelfontplooiing. Ook het web heeft deze contructie laten zien…van een eenzijdig web1.0 dat puur op informatievoorziening gericht is, naar een social ontwikkelt web2.0. De mens heeft dezelfde weg op de ladder van Maslow gevolgd. Met name de drie bovenste dimensies van Maslow zijn direct te vertalen naar web2.0, maar ook in mindere mate veiligheid en zekerheid zijn al op web2.0 toe te passen.
- In mindere mate: veiligheid en zekerheid
Mensen voelen zich veiliger en zekerder in groepsverband. Dit is duidelijk te herkennen in de grote social networks, brandcommunities en anti-brandcommunities die met grote regelmaat verschijnen op het web. - Sociale wensen
De mens heeft erg veel behoefte aan sociale contacten en sociale relaties. Dit is een van de redenen voor het opkomen van Social media, met name de enorme aantallen Social networks. - Zelfvertrouwen
De mens wil ten alle tijden zelfvertrouwen opwekken. Hoe kan dit makkelijker dan jezelf kenbaar te maken op het internet en in de diverse social media mogelijkheden. - Zelfontplooiing
Doormiddel van het publiceren van content op het internet kan iedereen ter wereld, groot of klein, oud of jong, bekend of onbekend, opgeleid of niet opgeleid zich ontplooien. Nog nooit in de historie is dit zo eenvoudig geweest.
Conclusie:
Waar traditionele marketeers web2.0 vaak afschilderen als een modewoord en hype, is het in wezen direct terug te vertalen naar moderne patronen in de samenleving. Waar Maslow het destijds in een model heeft gegoten, staat het nog steeds als een huis. De middelen maken het inmiddels zelf beter mogelijk. De mens verandert tenslotte niet in zijn/haar basisbehoeften, de technologie voldoet er echter steeds makkelijker aan. Niks nieuws onder de zon dus…..enkel moderne technologie waarmee de consument kan voldoen aan de aloude marketingregels. Online marketeers lopen dus niet zomaar een eind in de lucht te kwatsen, ze volgen enkel de traditionele marketingregels met de middelen van deze tijd.