SocialTV of hoe je het ook wil noemen, het is een veel besproken thema begin 2010. De vraag is niet of televisie dit jaar socialer gaat worden, de vraag is op welke manier. Op Bijgespijkerd werd eerder al geschreven over internationale sociale televisie initiatieven als de ’tweet-peats’ van FOX en een online social televisieplatform van de BBC.
Het thema wordt nu ook actueel op de Nederlandse televisie en socialTV wordt al genoemd als redding voor een uitstervend medium. Ik vraag me af in welke vorm het zich gaat ontwikkelen, want brengen we de televisie naar het sociale platform of het sociale platform naar de televisie.
Traditionele media hebben jarenlang al de eigenschap dat het medium zelf weinig sociaal is, tot nu toe is het vooral de televisiekijker zelf die een sociaal element toevoegd aan het kijken van televisie. Waar dit vroeger vooral ’the day after’ gebeurde, denk aan de gesprekken bij de koffiemachine over de Pauw en Witteman uitzending van de avond ervoor, lenen sociale media zich uitstekend om real-time over hetgeen te praten wat je aan het kijken bent.
Verschuiving onder kijkers
Dit heeft voor een belangrijke verschuiving onder televisie kijkend Nederland gezorgd: er is meer geluid vanuit de kijker dan ooit tevoren door online communicatie via Twitter, MSN of Hyves. Dit gebeurt dan ook volop, denk aan de gesprekken op Twitter over #dwdd of #wintergasten en welke twitteraar herrinert zich niet het live verslag van Nico @Dijkshoorn bij het Eurovisie Songfestival. Praten over het programma zelf, maar ook waardeoordelen over de kwaliteit van een programma, de presentator of een gast vliegen over en weer en zijn zichtbaar voor iedereen. Voor velen geeft het live praten of live kijken in ieder geval een extra dimensie aan het tv kijken.
TV of PC
De vraag in de intro blijft voorlopig onbeantwoord: brengen we het sociale platform naar TV of halen we TV naar het sociale platform. Gaan we voor 1 scherm of blijven we met de TV aan en de laptop op schoot naar 2 schermen kijken. Veel initiatieven halen het sociale element naar de TV. Door middel van Twitter of Facebook-widgets, chatboxes en andere tools op je televisie proberen makers het sociale element en het kijken van TV op 1 scherm te krijgen. Een dienst die deze variant goed illustreert is Yahoo! ConnectedTV.
Een terechte vraag die ook Erwin Blom stelt is: willen we wel dat de conversatie zich op het grote scherm afspeelt? Misschien als we alleen televisie kijken, maar ook als we met meerdere in de kamer zitten? Daarnaast is er de laatste jaren in Nederland een grote verschuiving van televisie naar online geweest. Vanuit die ontwikkeling lijkt het veel logischer als de televisie naar het sociale platform komt. Een interessante dienst die daar in Amerika op inspeelt is iTweeVee. Een dienst die de gesprekken rond een programma faciliteert. Weliswaar alleen gericht op Twitter, maar het principe van deze dienst is zeer interessant. Overigens is een Nederlandse versie van Itweevee genaamd Chitter.tv in de maak.
Het faciliteren van een gesprek rond een programma lijkt me iets waar de Nederlandse omroepen zelf iets mee kunnen. Niet zozeer specifiek gericht op Twitter, maar een soort stand-alone backchannel op bijvoorbeeld de website van DWDD waar gesprekken en mensen samenkomen. Wie weet levert dit zelfs iets op waar direct iets mee gedaan wordt in de uitzending zelf.
Op weg naar een nieuw publiek bestel en de herstructurering van omroepen en hun uitzendingen lijkt socialTV een niet te negeren factor. Of je sociale netwerk nou dient als referentiekader voor wat je kijkt of als conversatiegroep tijdens het tv kijken, de omroepen doen er goed aan een stuk van dit proces naar zich toe te trekken. De conversatie te faciliteren als interactieve toevoeging aan een programma en er proberen wat uit te halen dat de programmering ten goede komt. Ik ben benieuwd hoe Plasterk en consorten dit vraagstuk gaan oppakken. Misschien kunnen we op Bijgespijkerd een handje helpen. Heb je zelf suggesties over SocialTV en hoe jij het zou willen zien, laat het achter in de comments.