Het is altijd goed om te kijken naar de laatste stand van zaken rond social media. Zie hier een aantal statistieken.
Merken en social media
- 78% van de social media gebruikers komt in contact met bedrijven en merken via new media websites en toepassingen. Een stijging t.o.v. 32% in 2008.
- 95% van de nieuwe media gebruikers gelooft ook dat bedrijven of merken niet alleen aanwezig moeten zijn maar ook daadwerkelijk de dialoog aan moeten gaan.
Marktaandeel sociale netwerken VS
- Amerikaans bezoek aan Facebook groeide met 194% jaar op jaar in september 2009. Facebook was het meeste populaire sociaal netwerk met 58,59% van al het bezoek aan netwerk sites.
- MySpace was het tweede netwerk met 30,26%, een daling van 55% t.o.v. september 2008. Derde was Tagged met 2,38%. Twitter was goed voor 1,84%, een jaarlijkse stijging van 1170%.
- Het totaal bezoek aan sociale netwerk sites steeg jaarlijks met 62%, waarbij het gebruik van 55’s met 77% steeg.
Marktaandeel sociale netwerken UK
- Twitter ontvangt nu meer verkeer dan MySpace in Engeland, waar neerkomt op 1 op de 400 internet bezoeken. Het is de 27e meest bezochte website van Engeland.
- Facebook was nummer een met 47,5%, gevolgd door YouTube met 16,63% en Bebo met 4,26%.
Social media en klantervaringen
- Klanten die problemen ervaren tijdens online shoppen praten er over op social media; 13% dit jaar t.o.v. 8% in 2008.
- 51% van de respondenten zegt dat social media invloed heeft op hun online transacties. 75% geeft aan dat de retailer keuze was beïnvloed door wat ze lazen op social media, terwijl 56% een bepaald bedrijf vermeed na het lezen van slechte reviews.
Social media en kleine organisaties
- 9% van de kleine bedrijven vertegenwoordigt zich op Twitter. Ook is 32% van plan om social media te gebruiken als marketing-tool de komende 12 maanden, terwijl 39% van plan is om klanten reviews of ratings toe te voegen op de website. Een kleinere 31% is van plan om links of advertenties op social sites of blogs te plaatsen.
Adverteren op sociale netwerken
- Sociale netwerken waren goed voor 13,8 miljard banner impressies in augustus 2009, wat meer is dan 25% van alle banners bekeken online.
- Telecommunicatie, retail en de financiële sector waren de grootste adverteerders op sociala netwerken, in die volgorde.
Lees meer over Social Media statistieken.