Nieuwe media monitoren voor dummies

Media monitoringRegelmatig rijst de vraag op hoe je nu de hele social media wereld om je heen kunt monitoren om je merk nog een beetje te kunnen sturen bij de consument. Voorheen werd er alleen over merken en organisaties gesproken in de pers, vervolgens kreeg de afdeling persvoorlichting daar netjes een melding van en had je nog even de tijd om te reageren op eventuele negatieve berichten. In deze tijd moet je sneller zijn, en een paar handige tools om alles te monitoren bieden daarbij uitkomst. Zowel blogs als Twitter zijn eenvoudig te doorzoeken op basis van trefwoorden, hiermee kun je tijdig signaleren wat er zoal over jouw organisatie gezegd wordt en kun je tijdig reageren. Hiermee bespaar je jezelf weer even een compleet webcareteam.

Een simpele tool om snel diverse kanalen te doorzoeken is Social Mention, hiermee kun je zowel blogs als microblogs doorzoeken op basis van trefwoorden. Social Mention laat je ook zien of er bepaalde trends gaande zijn aan de hand van veel voorkomende woorden.

Handige tools
Maar in plaats van alleen Social Mention te gebruiken kun je ook meerdere zoekmachines inzetten. Door de RSS feeds op te vragen van de ingevoerde zoekopdracht (met jouw merk bijvoorbeeld) en deze in je RSS reader te plaatsen heb je altijd het laatste overzicht. Voor weblogs kun je bijvoorbeeld een heel eind komen met Technorati, Twingly en BlogPulse. Voor Twitter is de zoekmachine van Twitter zelf eigenlijk nog steeds de beste. Wil je automatisch een e-mail ontvangen wanneer een trefwoord is genoemd op Twitter dan is Tweetbeep misschien een betere optie.
Wat hier nog buiten schot blijft zijn specifieke forums, daarvoor zul je toch vaak moeten wachten tot ze in de Google zoekresultaten op duiken of je een melding krijgt via een andere weg. Overigens kun je per branche wel goed inschatten waar de naam van jouw organisatie mogelijk genoemd kan worden, zo is het UPC en Vodafone webcareteam vaste bezoeker van het Tweakers.net forum.

Wat ga je ermee doen?
Maar wat ga je ermee doen? Zorg dat je binnen je organisatie op zoek gaat naar contactpersonen die je kunt inschakelen om antwoorden te geven op vragen of hulp te bieden bij problemen. Meestal hebben PR-mensen vaak al een lijstje van personen die je in kunt schakelen. Stel voor jezelf vervolgens de vraag waar je op gaat reageren, niet alles vraagt namelijk om een antwoord van een organisatie. Sterker nog: in negentig procent van de gevallen kun je beter niet reageren om de sfeer binnen sociale netwerken zo zuiver mogelijk te houden. Bemoeienis van een organisatie waar je net je beklag over hebt gedaan is niet altijd binnen 24 uur gewenst. Weeg dus zorgvuldig af wanneer je wel en niet reageert, maar doe dat bij voorkeur wel via hetzelfde kanaal. Op die manier is de betrokkenheid en aandacht voor iedereen zichtbaar.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven