Een veelgemaakte “fout” die ik tegenkom als het gaat om Social Media is dat men gaat denken vanuit technologie. Natuurlijk, we moeten niet vergeten dat alle hedendaagse interactie op het web mogelijk wordt gemaakt door nieuwe technologie, maar toch… We moeten er niet aan voorbij gaan dat deze vooruitgang voortkomt uit menselijke behoeften waar deze technologische ontwikkelingen op inspringen. Namelijk de behoefte aan sociaal gedrag. We zijn nu eenmaal sociale dieren, uitzonderingen daargelaten!
Collega Sjef heeft op Bijgespijkerd , met dank aan Rolf Skyberg, al eens de toepassingen van Web 2.0 op de piramide van Maslow beschreven. Toegegeven, het gaat wat ver om te stellen dat sociale media voorzien in basisbehoeften (behalve dan als je met de-frienden hamburgers kan verdienen). Echter zodra we spreken over de veiligheid en bescherming van een groep, sociale behoeften en zelfontplooiing zijn dit reeds lang bestaande behoeften die nu ook op het web vervuld kunnen worden.
Zowel in positieve, als in negatieve zin hebben we daarom ook online te maken met reeds lang bestaande menselijke factoren. Positief bijvoorbeeld, omdat gelukkig online niet ineens alles anders is dan offline. Verandering blijkt toch nog vaak een groot struikelblok te vormen en weerhoudt menig bedrijf van online activiteiten. Organisaties vinden de overload aan mogelijkheden vreemd, eng en durven vervolgens niet om een deel van de marketingactiviteiten ook online uit te voeren. Wel doen! Ook online ben je op zoek naar diezelfde klant en is het simpelweg zaak deze te lokaliseren en het contact te zoeken. Probeer daarin gewoon waarde toe te voegen zoals je dat ook offline behoort te doen.
Sterker nog, online marketing biedt juist enorm veel kansen vanwege de grote hoeveelheid aan kanalen die voor verschillende doeleinden inzetbaar zijn. Laat je klanten onder elkaar klachten oplossen, maak je nieuwe producten en/of diensten inzichtelijk met suggesties van je bezoekers, of breng mensen (online) bij elkaar om ervaringen te delen. Het zijn slechts voorbeelden van een breed scala aan mogelijkheden die velen nog aan zich voorbij laten gaan. Mogelijkheden die bestaan doordat menselijk gedrag en bijbehorende behoeften zich hebben doorvertaald naar het internet.
Aan de andere kant moeten we ook een aantal beperkingen in acht nemen als we praten over het inzetten van sociale media, vaak ook met een menselijke factor. Zo beschrijft Alexander van Elsas op zijn blog deze week een aantal (menselijke) beperkingen waar ik er eentje wil uitlichten, namelijk een limiet op het aantal interacties dat je op een dag kan hebben. Verspreiding van content mag dan wel makkelijker geworden zijn, gevolg daarvan is ook een toename in reacties en interactiemomenten! Om die reden schreef ik eerder op Bijgespijkerd ook al over de meerwaarde van groeperen in sociale media. Al die mogelijkheden om te binden en content te verspreiden zijn namelijk wel leuk, maar houd vervolgens alle interactie maar eens bij. Ik voorzie dan ook dat sociale media in de toekomst gebruikers de mogelijkheid gaan geven verschillende groepen en prioriteiten samen te stellen.
Uiteindelijk komt het er volgens mij ook bij het inzetten van social media op neer dat alles om de mensen blijft draaien. Dat maakt het grote web aan de ene kant hopelijk toegankelijker en minder spannend voor de twijfelaars. Aan de andere kant loop je online (net zoals offline) ook tegen menselijke beperkingen op, en moet je daar bij het inzetten van sociale media gewoon rekening mee houden.