Social commerce is meer dan het kopiëren van je winkel naar Facebook of een ander sociaal netwerk. Veel meer. Een gastblog door Ha Vo, CEO van Componence Social. Over relevante en persoonlijke aanbiedingen voor jou en je vrienden, conversieratio’s van hoger dan 20% en marketeers met lef.
Sinds mijn bezoek aan de Web 2.0 Summit heb ik het vertrouwen gekregen om vol verder te gaan met mijn evangelie over social business. Hoewel Mark Zuckerberg geen concreet antwoord kon geven op mijn vraag over hoeveel commissie Facebook zou willen op de sales via Facebook, geloof ik wel dat Facebook bewust is dat de huidige 30% op de Facebook credits voor de virtuele goederen uit den boze is. Een onderdeel van social business is natuurlijk social commerce, waarbij we onze e-commerce activiteiten laten werken in een sociale context.
Mijn visie over social commerce, mede geïnspireerd door Eduard Tee, is terug te zien in het bovenstaande filmpje. Het is alweer bijna 18 maanden geleden sinds ik deze Albert Heijn Facebook Web3.0 presentatie op de Marcom beurs heb gegeven. Sindsdien heb ik het nog honderden keren mogen vertellen aan marketeers die een concrete visie van de toekomst van social media marketing willen zien. Het gaat niet meer om massale push, meer meer relevante en persoonlijke aanbiedingen voor mij en mijn vrienden. Vooral het laatste is belangrijk! Facebook heeft in de loop van tijd wat wijzigingen in haar mission statement, maar het gaat er nog steeds om dat mensen dingen met elkaar delen. En dus niet dat organisaties ons gaan vertellen hoe mooi hun producten zijn.
Nederland is aan het inhalen op Facebook
Sinds mijn terugkomst heeft Sjef Kerkhofs, oprichter van Bijgespijkerd en voor mij een lichtend voorbeeld als social marketeer, mij diverse links laten zien van Amerikaanse social commerce-concepten waarbij in het algemeen normale webshops in Facebook gepresenteerd kunnen worden. En hoewel we pas 3 miljoen Nederlanders hebben op Facebook laat onze ware handelsmentaliteit de mogelijkheid om te verkopen in Facebook niet links liggen.
Afgelopen week hebben we toch weer mooi het persbericht van de eerste Nederlandse social Facebook commerce-applicaties van Blackorange gezien met de Shopscene shop en de Privilege Club van Autovandaag. Dit is natuurlijk top, hiermee laten we zien dat we in Nederland er zeker snel bij zijn. En wellicht kunnen we als Nederlanders in ons Europa zelfs een leiderschapspositie innemen, zoals we dat ook hebben gedaan met Linkedin.
Ik kreeg na het persbericht van Blackorange gelijk van een commerciele topper uit de uitgeverij business de vraag hoe zoiets nou tot meer bezoek kan leiden dan bijvoorbeeld op Google te blijven adverteren. Mijn antwoord op het email wil ik graag met jullie allen delen:
En het resultaat is een shop in Facebook, maar wat hier sociaal aan is? Dat weet ik niet. Volgens mij is het een kopie van hun eigen webshop in Facebook, via een iFrame. Een social shop moet ook ‘sociale activiteiten’ faciliteren, zodat ook mond-tot-mond reclame plaatsvindt. Een Like button is pas het begin.
Als ik zo snel kijk kan ik geen gerichte acties vinden, waardoor klanten / fans / prospects via invites/shares worden uitgenodigd. De huiswerkopdracht die mee is gegeven is bedoeld om ‘sociale activiteiten’ te bedenken en hoe die tot concrete netwerk resultaten kunnen leiden.
Ik raad jullie aan om toch bijvoorbeeld Farmville uit te proberen 🙂 of een ander social game. Je hoeft niet verslaafd te worden, maar bekijk eens de mechanismes. En als je dat liever niet doet, dan kun je ook een artikel uit 2007 lezen die 5 viral technieken in Facebook beschrijft.
Het gaat niet om techniek
In het sociale domein treden we netwerken van mensen binnen, hier gaat het niet om mass marketing met conversie percentages tot 2-3%. Het gaat hier om relevantie, waarbij conversieratio’s boven de 20% niet onbekend zijn, vooral niet als het wordt aangeraden door een vriend. Hiervoor zijn andere marketinggedachtes nodig, zoals ik eerder heb geschreven is er online meer netwerkspecialisme nodig om in social media bewuster gebruik te maken van mond-tot-mond reclame. Een aantal basis netwerkprincipes komen dan hier naar boven. Je moet:
- er frequent zijn
- oprecht interesse tonen door goed te luisteren en feedback te geven
- eerst geven, dan erin geloven dat het je gegund wordt
Om deze redenen hebben wij bij Componence Social ook niet gelijk een shop gelanceerd in Facebook, omdat het vinden van de juiste marketeer die in deze benadering gelooft een langdurige zoektocht is geweest. Gelukkig hebben we nu een paar mooie cases in het verschiet, waarbij we een poging mogen wagen om echt op een socialere wijze business te mogen doen in Facebook. Hopelijk gaan veel andere social commerce partijen ook echt een socialere richting op, want wij als de internetklant verdienen het!