Reclamebureaus van Nederland, blijf niet aanmodderen!

modderSocial media is hot in marketingland en dat blijft ook bij reclamebureaus niet onbekend. Afgelopen maanden had ik regelmatig contact met bureaus die me vol goede moed vroegen eens mee te denken met enkele van hun cases. Reclamebureaus lijken dus steeds meer door te krijgen dat ze toch echt iets met dat ‘sociale gedoe’ moeten gaan doen.

Toch valt het me op dat er weinig doortastende actie wordt ondernomen. Veel van de bureaus gebruiken reeds aanwezige medewerkers om Social media vraagstukken af te handelen. Dit zijn dan meestal medewerkers met een globale kennis van Nieuwe media, die zeer geïnteresseerd zijn in het onderwerp en overlopen van enthousiasme, doch niet de mogelijkheid hebben echt doortastend te leren op het gebied van Social media.

Dit is dan ook de belangrijkste reden dat er vaak grote fouten worden gemaakt bij dergelijke projecten. De kennis is simpelweg niet voldoende aanwezig, in tegenstelling tot de hoge mate van goede wil en enthousiasme.  Daardoor komt het vaak niet verder dan enkele Social items op een actiewebsite, of een inactieve Twitteraccount/Hyvespagina.

Bovendien hebben we natuurlijk te maken met een cultuurclash. Reclamebureaus staan voor advertising, hetgeen vrijwel haaks staat op alles wat met  Social media te maken heeft. Dit zorgt er voor dat bureaus niet echt begrijpen waarom ze aan Social zouden moeten doen. Ze zijn echter niet blind en zien wel degelijk dat steeds meer klanten met deze materie in hun hoofd zitten. Ik ben zelfs al ingeschakeld door een bureau dat haar grootste klant zou verliezen als ze niet eens wat meer met ‘dat sociale internet’ gingen doen.

Het belangrijkste is echter het juist kunnen inschatten van de situatie en dat vereist kennis en begrip. Wil je klant Social media inzetten om pure sales te vergaren, ben dan in ieder geval goed genoeg op de hoogte om te melden dat dit NIET zal lukken. Bij reclamebureaus gaat het  natuurlijk ook meestal niet om het bouwen van relaties met klanten, maar om tijdelijke campagnes. We zouden ons zelfs kunnen afvragen of reclamebureaus überhaupt aan Social media moeten beginnen (lijkt me een mooi discussiepunt)?

Een oplossing voor dit probleem lijkt erg simpel: haal een Social marketeer binnen! Toch hebben de meeste reclamebureaus nog niet voldoende concreet werk op het gebied van Social media om iemand fulltime in huis te halen. Momenteel zet ik dan ook in op twee oplossingen die geschikt kunnen zijn.

  • Huur expertise in om met projecten mee te denken. Er zijn genoeg kundige freelancers/zzpers om dit te doen. Laat hen echter niet het hele traject doen, want dan doen je eigen medewerkers nog steeds geen ervaring op.
  • Geef je meest enthousiaste medewerkers de tijd een goede opleiding te volgen op een of meer deelgebieden van Social media. Ze hoeven natuurlijk geen topexpert te zijn, maar een goede basis en een goed portie motivatie is het halve werk!

Ik ben benieuwd of meerdere van jullie dezelfde soort ervaringen hebben met reclamebureaus, en hoe jullie tegen deze constateringen aan kijken. Overigens geldt het bovenstaande verhaal natuurlijk niet voor alle bureaus. Ik ken ook bureaus waar ze een zeer aardige Social media bezetting hebben binnen het bedrijf en waar ze er wel in slagen Social tot onderdeel van de activiteiten te maken.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven