Afgelopen vrijdag sprak Andrew Keen op Incubate independent culture in Tilburg. The anti-christ of sylicon valley bracht daarbij weer op geheel eigen wijze zijn visie op de ontwikkelingen rondom het web en de invloed daarvan op cultuur. “The internet destroyed the copy culture” stelde hij, en daarmee maakte hij een statement over hoe hij de ontwikkelingen op dit moment allemaal ziet.
Wat bedoelt Keen met zijn statement, je zou immers zeggen dat juist meer en meer wordt gedownload en gekopieerd toch? Precies het punt dat Keen hiermee probeert te maken. Waar in andere tijden een product (bijvoorbeeld film of muziek) werd gemaakt en vervolgens de waarde zat in het verkopen van “the copy” hiervan, is deze nu binnen enkele momenten “gratis” beschikbaar voor het grote publiek. Weg ouderwets verdienmodel!
Volgens Keen hebben we te maken met een digitale revolutie, die in veel opzichten haaks staat op het industriële tijdperk. Zoals gezegd ten eerste in de waarde van de “copy culture” voorheen. Maar ook omdat deze volgens Keen voortkomt uit een serie van ideologische ideeën. De oude hippy cultuur en de rebellie tegen autoriteit is in zijn optiek de grote motor achter de hele omslag in cultuur met behulp van het web. Als statement volgt dan ook later in de innovation lecture: “het internet heeft geen centrum, geen centrale autoriteit… en dat is geen toeval.”
Vervolgens schakelt Keen soepel over naar een trend die hiermee hand in hand gaat: een verschuiving van organisatie naar individu. Technologie heeft ons bevrijd van bestaande structuren, iedereen kan nu creatief zijn. Het internet wordt daarom gezien als zou het een bevrijdende werking op ons allen hebben. Keen ziet hierin echter twee grote problemen:
- De oude economische gang van zaken werkt niet meer, “copies” worden namelijk niet meer beschermd, dus ook hun waarde niet. We kunnen content ook steeds moeilijker beschermen en waar velen kiezen voor een verdienmodel met advertenties om dit op te vangen stelt Keen dat dit simpelweg niet werkt. We willen deze namelijk helemaal niet zien en er is of komt altijd iemand anders.
- Het andere probleem is dat de tussenpersonen (intermediaries) worden uitgeschakeld. We horen her en der de boodschap: “wij hebben de middle man uitgeschakeld.” Allemaal leuk, maar in de oude situatie was de tussenpersoon: de redacteur, de journalist of bijvoorbeeld de cameraman. Nu lopen we zelf met een telefoon te filmen en vragen te stellen. Conclusie van Keen: veel producten die vroeger de tijd kregen om zich te ontwikkelen aan de hand van vakmensen worden nu inferieur!
Wat hebben we nu dan voor nieuwe situatie in plaats van de oude volgens Keen?
- Een cultuur van zelf expressie en individualisme.
- Internet is een oceaan van narcisme aan het worden.
- We willen niet meer weten wat er in de wereld gebeurt, maar in plaats daarvan willen we lezen wat onze netwerken doen en meemaken op Facebook en Twitter.
- We kunnen geen “copy economy” meer hebben!
Daarin ligt ook een uitdaging voor de nieuwe generaties creatieve mensen. Waar Hitchcock vroeger de tijd kreeg om zijn films te ontwikkelen en op de achtergrond zijn creativiteit uit te werken is alles nu veel sneller. We hebben uiteraard nog steeds talentvolle mensen, maar zij moeten een juiste mix en gebruik zien te vinden van nieuwe digitale tools die interessant kunnen zijn. Zoals vroeger op organisaties kon worden gerekend in die processen is door de snelheid van tegenwoordig echter niet meer mogelijk, zo stelt Keen. We zijn nu zelf promotor, doen voor een deel onze eigen marketing.
Deze tekstuele post zullen we zo snel mogelijk met het volledige videomateriaal van de lezing van Keen gaan complementeren. Tevens zal de discussie die in het tweede deel van de middag werd gehouden met Keen en enkele andere volledig met videomateriaal geplaatst worden.