Nog niet klaar voor een social marketing strategie? Zet je eerste stappen

In het online wereldje gaan wij er vaak vanuit dat elke organisatie reeds aan de slag is met social media marketing, en/of zich in ieder geval klaar maakt dit op strategisch niveau aan te pakken. In een deel van de gevallen is dat waar. Zoals ik al in een eerder artikel aangaf merk ik bij een groter wordend aantal bedrijven dat ze structureler en meer gedegen naar social media en het vermarkten daarvan beginnen te kijken. Vandaag wil ik echter de organisaties die nog niet zo ver zijn een hart onder de riem steken.

Ze zijn er namelijk nog, organisaties die nog echt helemaal aan het begin staan en nog daadwerkelijk kennis moeten maken met social media. Een onderbuik gevoel zegt hen dat ‘ze iets met social media moeten’ maar wat precies….daar is geen idee van. De redenen waarom nog niks met social media is gedaan kunnen uiteenlopen en snijden over het algemeen ook echt wel hout. ‘We zijn eerst nog aan de slag geweest met andere online marketing tools’, of: ‘onze directie heeft er nooit in geloofd’, zijn allemaal (in mijn ogen) logische drempels.

Dergelijke organisaties dienen enthousiast bij de hand te worden genomen, waarna vaak het enthousiasme ook intern losbarst. Waar we echter nuchter en eerlijk in moeten zijn, is in de conclusie dat dergelijke organisaties (nog) niet klaar zijn om te starten met een social marketing strategie. Er zijn eerst nog een aantal analyse- en bewustwordingsprocessen te doorlopen alvorens het strategische proces kan worden opgestart. Maaaar…. geen paniek, ook deze organisaties kunnen aan de slag. Analyseren, oriënteren en bewustwording zijn de belangrijkste eerste stappen, die (onder andere) kunnen worden uitgevoerd middels de onderstaande activiteiten. Dit zijn natuurlijk niet alle mogelijke eerste stappen, maar wel een aantal die bij mijn relaties/klanten zeer goed hebben gewerkt in het verleden en heden:

(1) Benchmarkanalyse

Start met het uitvoeren van een uitgebreide benchmarkanalyse. Dit kan een eye-opener of deksel op de neus zijn, maar geeft wel een zeer goed beeld van de stand van zaken rondom social media in de branche waar de organisatie actief is. Loopt men achter ten opzichte van anderen of valt het mee? Wie dat wat goed en juist fout? Beide vragen die erg interessant kunnen zijn om in kaart te brengen. Uit een dergelijke benchmark zijn dus zeer goed de succesfactoren af te meten van andere organisaties, maar vooral ook de zaken die bij anderen niet goed werken.

(2) Online marketing analyse

Voor een organisatie klaar is om de stap te zetten richting social media strategie, moet de webaanwezigheid en webstrategie al wel op een bepaald basisniveau zijn. Social media activiteiten naast een gebrekkige website of webpositionering laten lopen is een one way ticket te failure wat mij betreft. Het is dus erg interessant samen met de organisatie te achterhalen hoe de stand van zaken is, welke marketingtools online reeds zijn ingezet, hoe deze geïntegreerd zijn en wat daar de leermomenten in waren.

(3) Het landschap ik kaart brengen

Wat tevens als een enorme eye-opener kan werken is het monitoren / in kaart brengen van het landschap rondom de organisatie. Men hoeft dan nog niet in het diepe te springen een daadwerkelijk de interactie aan te gaan, maar kan rustig luisteren en analyseren. Middels het gebruik van een monitoringtool kan ik kaart worden gebracht wat er online aan de consumentzijde gaande is rondom het merk, de producten en/of diensten, de concurrentie en de markt als geheel. Op basis van de resultaten kan vervolgens een start worden gemaakt met de strategie.

(4) Inspiratie sessie(s)

Wat op basis van mijn eigen ervaring ook vrijwel altijd goed blijkt te werken is het organiseren van een interne sessie voor een klein clubje invloedrijke en gepassioneerde medewerkers (het liefste van diverse afdelingen). Dit kan een eerste stap zijn voor de organisatie naar een zogenaamde ‘social marketing vibe’. Meermaals heb ik gemerkt dat social media enorm begint te leven binnen een organisatie na een dergelijke sessie. Zorg er echter wel voor dat de sessie wordt geleidt door iemand die kennis en enthousiasme goed weet over te brengen.

Ik ben erg benieuwd of jullie nog andere ervaringsvoorbeelden hebben? Deel ze dan vooral met ons!



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven