Het enorme succes van de Stanislav viral van het Ministerie van Justitie, die ruim 3 miljoen keer werd bekeken in een recordtempo, staat nog vers in ons geheugen. Toch dient de volgende gepersonaliseerde viral zich al aan. Deze keer gaat het om een uitgebreide Hyvescampagne van Oxfam Novib. Met trots kan ik melden dat ook mijn eigen bedrijf StepFree een (zeer bescheiden) rolletje heeft gespeeld en zal spelen in de campagne, in opdracht van bouwer Schepnet.
De Groene sint is in navolging van de ons welbekende goedheiligman in Nederland gearriveerd. Het Oxfam Novib actiepersonage dat al eerder in 2006 en 2007 strijd voerde voor fair trade gaat dit jaar de strijd aan met ‘foute’ chocolade. In tal van winkels liggen chocoladeletters en repen die verkocht worden zonder eerlijke vergoeding voor de arme cacaoboeren.
Dit jaar is er voor gekozen de campagne grotendeels online uit te voeren, geheel in stijl van Oxfam Novib, dat vorig jaar al eens genomineerd werd voor Social media company van het jaar. In een groots aangepakte viral campagne krijgen sympathisanten op Hyves een gepersonaliseerde video te zien en kan men de actiepagina bezoeken om daar een actieheld samen te stellen die de Groene Sint gaat helpen met het strijden voor eerlijke chocolade. Met deze actieheld kan de deelnemer vervolgens diverse supermarkten besmeuren die foute chocolade verkopen. (zie onderstaand de fotos van de video, actieheld en uitnodigingspagina.)
Om het viral effect te verhogen wordt bij deelname automatisch een Hyveswidget (zie onderstaande foto) van de actieheld geplaatst op het profiel van de deelnemer en tevens komt elke nieuwe update terecht op de homepage van de Groene Sint website. Tevens is het mogelijk foto’s te plaatsen via Flickr en video’s te plaatsen.
Waar we eerder dus al de extreem succesvolle Stanlislav viral van het ministerie van justitie hadden op Hyves, is dit dus weer een nieuw voorbeeld van een gepersonaliseerde viral op Hyves. Binnen enkele weken zullen we weten of ook deze campagne een succes geworden is. Het is in ieder geval leuk om te zien dat deze campagne geheel door Tilburgse bedrijven is vormgegeven.