Nationaal Historisch Museum: Het nummer 1 museum in Nieuwe media

Nationaal Historisch MuseumAfgelopen maanden is er veel ophef geweest over de plaats waar het Nationaal Historisch Museum gebouwd zal gaan worden. Werd het aan de kade van de rivier, of toch bij het Nederlands Openluchtmuseum? Rond de tijd dat deze politieke prestigestrijd zijn einde naderde, kwam ik in aanraking met het NHM en werd ik steeds meer bevangen door diens grote ambities. Zo sprak ik bijvoorbeeld met Jasper Visser, wiens functie officieel luidt ‘Manager Webservices and Technological Development’.

Het NHM wordt een nationaal museum waarin iedereen zijn/haar geschiedenis kan herkennen, beleven en toevoegen. Het NHM krijgt een (prachtig) gebouw, maar wil ook zonder gebouw bestaan. In scholen, in andere musea en in geschiedenisinstituten. Het NHM moet echter vooral in de beleving van mensen gaan acteren.

De ambities zijn groot, want men wil wereldwijd een toonaangevend museum worden op gebied van het effectief en doelmatig inzetten van moderne (communicatie) technologie, zowel offline als online. Nieuwe media is hier een belangrijk onderdeel van. Uniek aan het NHM is, dat deze ambitie onderdeel is van de kern van de organisatie, in plaats van een afdeling die later toegevoegd wordt. De relatie van musea met hun publiek is aan het veranderen en het internet in combinatie met nieuwe media zijn een geschikt middel om deze nieuwe relatie invulling te geven.

Om een voorbeeld te geven van de manieren waarop het NHM nieuwe media denkt te gaan inzetten, wil ik graag de volgende situatie beschrijven: Geschiedenis is overal, dus moet het NHM ook overal zijn. Niet alleen in het toekomstige gebouw, maar ook op historische plekken, bij historische gebeurtenissen, in andere musea, etc. Om buiten de muren van het museum bezoekers te voorzien van informatie, zullen ze nieuwe media in moeten zetten.

Augmented Reality zal hierbij een grote rol gaan spelen. Voor het ontwikkelen hiervan werkt het NHM samen met de Technische Universiteiten in Nederland om de meest geavanceerde technieken tot hun beschikking te hebben en uit te kunnen werken. Je kunt bijvoorbeeld denken aan installaties waar je met een historisch figuur als gids door een historische omgeving geleid wordt, interactief en gebaseerd op jouw vragen en reacties. Een andere mogelijkheid waar je aan kunt denken, is het aanbieden van plaatsgebonden informatie op basis van mobiele applicaties.

Het zal nog even duren voordat het NHM echt vorm gaat krijgen, de eerste tastbare uitingen zullen in 2010 te zien zijn. Deze zullen echter nog offline zijn in de vorm van bijvoorbeeld een tentoonstelling. De ambities zijn groot, en ik ben erg benieuwd wat het ons zal gaan brengen….

Je kunt nu al kennismaken met het NHM op www.jijmaaktgeschiedenis.nu. Daar kun je lezen over de voortgang van het NHM en deelnemen aan bijvoorbeeld de Nationale Portrettengalerij, waar iedere Nederlanders zijn/haar persoonlijke inspiratiebron kan kiezen. Om helemaal op de hoogte te blijven, kunnen mensen het Nationaal Historisch Museum volgen via Twitter. Via die kanalen kan iedereen meedenken over de toekomst van het NHM.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven