Zoekmachinemarketeers hebben het momenteel goed in Nederland. Het bedrijfsleven is eindelijk zo ver dat in alle regionen (klein tot grootbedrijf) SEO en SEA als gemeengoed worden gezien. De crisis lijkt hier zelfs alleen maar aan mee te werken. Om even een vergelijk te trekken, enkele jaren terug zat zoekmachinemarketing in dezelfde fase als Social media nu, ongestuurd en ‘eng’ voor veel bedrijven.
Afgelopen weken zien we steeds meer nieuws over Social search verschijnen, de langverwachte eerste stappen richting werkelijke integratie van search en social zijn daarmee gezet. Onmiddellijk komen de vragen naar voren over de invloed die dit zal hebben op het vak van zoekmachinemarketeer. Waar hebben we tenslotte nog een optimalisatie expert voor nodig als het publiek zelf bepaald welke sites goed scoren en welke niet?
Ik vind dit een interessant vraagstuk. Ik ben het niet eens met de mening van enkele experts die beweren dat Social search een gevaar is voor zoekmachinemarketeers. Waar ik wel in geloof is het gegeven dat de functie van SEO experts behoorlijk zal veranderen. Zij zullen namelijk veel meer kennis moeten gaan opdoen van Social media, aangezien dit toch ook voor search de toekomst gaat zijn. Zoekmachinemarketeers zullen altijd nodig blijven, daar ben ik van overtuigd. Bedrijven zullen namelijk advies nodig blijven hebben over de manier waarop ze Social media in kunnen zetten om hoog te scoren binnen de zoekmachines.
Daaruit komt een mooi discussiepunt naar voren: zijn zoekmachinemarketeers en Social media marketeers niet elkaars toekomstige concurrenten? Ik ben benieuwd wat jullie daarover denken…brand maar los!