Review Twittergids

Twitter is voor velen een erg belangrijke bron van informatie en daar omheen worden vanzelfsprekend verschillende tools gebouwd. Autoriteit van een “tweep” is hierbij een belangrijke waarde en betekent indirect ook de beïnvloedingskracht die een bepaalde persoon bezit. Naast een Nederlands concept zoals TwitterCounter en de onlangs gelanceerde Twitter Lists is er ook een heuse Nederlandse Twitter Chart voor verschillende onderwerpen onder de naam Twittergids.

In gesprek met Michiel Berger (@michielb), oprichter en beheerder van de Twittergids.

1.       Wat is het idee achter Twittergids (TG) en hoe is het concept ontstaan?

“Er kwamen eigenlijk een paar ideeën samen. Half februari 2009 was er een discussie op Twitter over hoeveel Nederlandse Twitteraars er nou waren. En in de maanden daarvoor kreeg ik regelmatig de vraag ‘wie moet ik nou volgen?’ van beginnende Twitteraars. Toen bedacht ik me dat er eigenlijk nog geen ’telefoongids’ van Twitter was. Dat leek me een goed idee. Ik bedacht me dit in de auto onderweg naar huis, en heb toen meteen een vriend gebeld, die mobiel in de trein de domeinnaam voor me heeft vastgelegd.”

2.       Wat is het bereik van TG en hoe word bekendheid (online) gegenereerd?

“Per maand heeft TG rond de 15.000 unieke bezoekers. Daarnaast worden via de ‘Follow-knoppen’ ongeveer 250 relaties per dag gerealiseerd, wat aangeeft wat de waarde van een vermelding in de gids is.”

“Online bekendheid genereren is vrij makkelijk: als ik een nieuwe rubriek open Twitter ik dat zelf en dat wordt dan redelijk goed doorgestuurd. Ook vinden mensen zichzelf wel eens in de gids, waarover ze dan twitteren. In het begin heb ik ook regelmatig grafiekjes rondgestuurd van de ontwikkeling van het aantal Nederlandse Twitteraars, dat was toen in maart/april 2009 echt een hot topic. Dat gaf iedere keer ook weer heel wat verkeer.”

3.       Hoe relevant zijn de resultaten en rankings in TG?

“Doordat ik kijk naar de Twitter Bio ben ik afhankelijk van wat iemand daar in zet. Soms is dat een nadeel, bijvoorbeeld als hij leeg is of als hij een filosofische kreet bevat. Wel heb ik de functie ingebouwd dat Twitter Bio’s die keywords bevatten zoals ‘Ajax, jquery and mysql freak’ waarschijnlijk geen voetbalfan zal zijn.”

4.       Hoe kan de TG zorgen voor een versterking van personal branding?

“Ik zie aan de statistieken duidelijk dat de volgacties vooral plaatsvinden op mensen die hoog geplaatst zijn in de lijstjes: het heeft dus zin om bovenaan te staan.”

5.       Is er een businessmodel aan TG gekoppeld?

“Nog niet nee, ik wil dat eigenlijk op een innovatieve manier gaan doen. Simpelweg advertenties plaatsen is me te makkelijk en niet relevant genoeg. Een idee is om iets te doen met relevante sponsored placement. Dankzij de TG kan je echt aan volgers komen, en dat heeft waarde. Een andere optie zouden betaalde bedrijfsgidsen zijn.”

“Ik moet zeggen dat ik me niet zo druk om maak om de inkomsten, ik vind het leuk om te doen en ik blijf goed op de hoogte van alle social media ontwikkelingen, wat voor mijn bedrijf Nedstat ook van belang is.”

6.       Welke rol speelt het Uservoice Forum en wat zijn ontwikkelingen die er aan gaan komen?

“Het Uservoice Forum speelt een heel belangrijke rol: vrijwel alle ontwikkelingen komen door ideeën die daar worden gepost. Sommige van deze ideeën zijn heel makkelijk, zoals het toevoegen van  een rubriek ‘Bibliotheken’. Anderen vereisen wat meer werk, zoals dat je kunt zien wie je al volgt en wie nog niet. In totaal heb ik al 60 ideeën vanaf het forum uitgevoerd, en dan komen er ook nog direct via Twitter heel wat vragen en suggesties binnen.”

“Daarnaast heb ik zelf natuurlijk ook wel ideeën. Momenteel wordt er ineens heel veel meer mogelijk door de Twitter Lists, die ik heel goed kan gebruiken met de Twittergids, door bijvoorbeeld de rubrieken te publiceren als Twitter List. Ook ben ik bezig het integreren van mijn eigen Twitter client Twitstat Mobile. Het is nu zelfs al mogelijk dat je vanuit die Twitter client bijvoorbeeld de rubrieken uit de TG opvraagt en op die manier direct tweeps kunt gaan volgen.”



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven