Hoe bepaalt Google welke tweets naar voren komen bij een real-time zoekresultaat? De autoriteit van een account op Twitter bepaalt onder andere bij welke zoekopdrachten een tweet naar voren komt.
Factoren die de Twitter-autoriteit bepalen:
· Volgers
Google bepaalt de waarde van een tweet op basis van het aantal volgers van het account. Een account met 1.000 volgers komt dus eerder naar voren dan een account met 100 volgers. Google kijkt ook naar het aantal volgers van jouw volgers. Een persoon met maar 5 volgers die elk 5.000 volgers hebben kan toch een hoge autoriteit hebben. Het bereik bij retweets zal vrij groot zijn.
· Reputatie
Google hecht veel waarde aan de reputatie/autoriteit. Hoe meer volgers met een hoge autoriteit des te groter de autoriteit van het gevolgde account. De bepaling van de autoriteit van een Twitter-account lijkt veel op hoe Google de autoriteit van een website bepaald.
· Hashtags
Om spam te voorkomen heeft Google bepaalt om tweets met hashtags zo veel mogelijk uit te sluiten. Wil je met een account voorkomen in de zoekresultaten is het handig om het gebruik van hashtags te vermijden.
· Nieuwswaarde
Om zo relevant mogelijke informatie te tonen bij bepaalde onderwerpen kijkt Google naar de nieuwswaarde van een tweet. Hierbij wordt onder meer gekeken naar tweets van nieuwssites en blogs.
· Spam
Een van de grootste vragen bij het serveren van realtime-zoekresultaten is spam. Hoe bepaalt Google of een tweet spam is of niet? Hiervoor gebruikt Google vrijwel dezelfde regels als bij websites met spam. Twitter-accounts met spam zullen waarschijnlijk weinig volgers hebben. Niemand zal deze accounts willen volgen.
Het belang van autoriteit op Twitter
Twitter-accounts met een hoge autoriteit komen dus vaker naar voren bij zoekresultaten en zo een bijdrage leveren aan iemands zoekopdracht. Hun invloed rijkt dus verder dan Twitter alleen en zal iemand beïnvloeden die zich bevind in de oriëntatie- of aankoopfase. Wees je als bedrijf dus bewust hoe Twitter-accounts met autoriteit over je praten.