De wisselende huisstijl

De huisstijl van een bedrijf is belangrijk ter herkenning van het bedrijf. Het is een stukje identiteit voor jou als bedrijf zowel online als offline. Het ontwikkelen van een huisstijl is een vak apart en het is mijn vak niet maar ik wil toch dieper inzoomen op de huisstijl.

Je huisstijl vertelt uiteindelijk jouw verhaal en dat moet eenduidig zijn en moet herkenbaar zijn in alle facetten.

Het ontwerpen dan wel ontwikkelen van een huisstijl is iets wat door veel bedrijven uitbesteedt wordt. Uitbesteden klinkt mij als het uitdragen van je doel en het overlaten van de invulling aan het bedrijf aan wie je de opdracht geeft. De vrijheid die je geeft is vaak afhankelijk van je eigen kennis over het betreffende onderwerp. Een huisstijl is voor veel bedrijven iets wat ze nooit helemaal uit handen willen geven wat tot gevolg heeft dat het resultaat vaak niet is wat gewenst is. De vraag is natuurlijk of je het dan nog uit moet besteden… Vaak wordt er naar een aantal aanpassingen toch een resultaat neergezet. Je kunt tenslotte niet eeuwig bezig blijven.

De huisstijl staat vervolgens een tijdje en dan begint het te kriebelen. Bepaalde zaken in het verleden geaccepteerd maar ze blijven je toch irriteren. Dan toch maar een verbetering van de huisstijl. Misschien niet in kleurstellingen maar een nieuw logo en een nieuwe site komt toch regelmatig voor. Wisseling van huisstijl maakt toch dat je weer opvalt / in het nieuws komst / etc. Wat voegt het uiteindelijk toe?

Mijn stelling is; Het wisselen van huisstijl binnen 5 jaar heeft op de lange termijn een negatieve invloed op je naamsbekendheid en identiteit.

Waarom vind ik dit?

  1. De herkenbaarheid van producten / diensten neemt af omdat je weer moet wennen aan de gewijzigde huisstijl.
  2. Ik vind het vervelend om opnieuw te moeten zoeken naar informatie in de site of brochures die ik krijg na een wijziging.

Zijn er mensen die zich kunnen vinden in bovenstaande punten? Misschien dat er lezers zijn die iets kunnen zeggen over een wisseling van huisstijl waar zij mee te maken hebben gehad en met welke reden dit gebeurd is.

Conclusie; Wijziging van huisstijl is nodig om jezelf te veranderen, om je identiteit in weer te geven maar het te vaak wijzigen van je huisstijl doet daar juist afbraak aan en hier moet goed over nagedacht worden.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven