Het sociale web; is het nou echt zo belangrijk?

Nalden bij DWDDIk verwonder me vaak over het web, over het web zoals het nu is. Het web dat door Google wordt bepaald, door Twitter en door Facebook; het sociale web. We hebben internetcelebrities, wat ze uitvoeren behalve de hele dag twitteren weet bijna niemand. Ze zitten in de scene, we nemen alles van ze aan, we gebruiken ze om het nieuws voor ons te filteren. We hebben ze nodig om te weten wat er speelt, wat belangrijk is. De Robert Scobles, de Naldens, de Borissen; digitale rocksterren zijn het, en wij zijn fan.

Nalden zit bij De Wereld Draait Door, niemand in de zaal kent Nalden. Iedereen die verstand heeft van social media en op Twitter zit kent Nalden wél en ziet onder andere dankzij Nalden de kracht van social media voor bedrijven. Ik heb me zitten verbazen en ik verbaas me steeds vaker. Hoe meer ik in de online scene beland, hoe meer ik me verbaas over de kloof tussen ons als internet-geeks en de gewone mens. Mensen die nog steeds niet weten wat Twitter écht is, zich niet afvragen hoe we straks met onze mobiel gaan betalen, niet weten wat OpenID is, wat API’s zijn, die zich niet afvragen hoe we straks al onze accounts gaan integreren (via Threadsy of Inbox2), die zich niet bezighouden met de vraag of Google Wave in 2010 echt nuttig gaat worden, die niet weten wat Google Real-Time Search is of waarom het belangrijk is, niet enthousiast worden wanneer ze naar Google Goggles kijken, zich niet afvragen hoe we straks online tv gaan kijken (Boxee? TiVo?), die zich niet afvragen welk platform zich als volgende openstelt voor ontwikkelaars, die zich niet afvragen of we straks één mobiel platform krijgen in plaats van meerdere.

Zoveel vragen en met de dag komen er vragen bij. Een dag je Twitter of RSS reader niet bijlezen en je mist een hoop, althans dat denken we. In feite missen we niet zo veel. Veel nieuwe concepten zijn één dag een hit en vervolgens horen we er een tijd lang niks meer van, of we accepteren het als normaal en gaan weer op zoek naar the next big thing.

We leven in een hype-cultuur. Iedereen wil de eerste zijn met nieuws, ook al is het niet noemenswaardig. Vaak denk ik, waar gaat het over? Deze week, #twitter #fail worden trending topics omdat er verkeerde tweets in mijn stream staan. Bing is een half uur down en het wordt na één minuut al een hype. Iedereen valt over de nieuwe ReTweet-functie van Twitter. Twee dagen #leweb en wat hebben we nou echt voor noemenswaardige dingen gehoord? Waren de aankondigingen van Twitter en Facebook nou echt zo wereldschokkend? Is dit hele gedoe wel belangrijk? Ik vraag het me af, steeds vaker. En intussen wordt de kloof tussen de geeks en de gewone mens steeds groter en beginnen we elkaar steeds minder te begrijpen.

Het antwoord blijft altijd ja: het is belangrijk en het wordt alleen nog maar belangrijker. Maar dat weten alleen wij, omdat wij deelnemen en niet toekijken. We gebruiken het sociale web en door het te gebruiken verandert het ons leven. We vragen ons wel constant af welk nieuwe concept het Internet en de manier waarop we Internet gebruiken gaat veranderen en verbeteren. We blijven ons verwonderen.. om de steeds groter wordende kracht van het sociale Internet en om de steeds groter wordende kloof tussen ons en de normale mens. Internet komt hard, zou Nalden zeggen.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven