Het anti socialisatie debat 2.0

Socialisatie

Het anti socialisatie debat is een van de meest besproken thema’s nu internet steeds belangrijker wordt in ons sociale leven. In de afgelopen jaren zijn een groot aantal elkaar tegen sprekende publicaties over dit onderwerp verschenen. Vanuit de onderwijssector wordt overwegend erg negatief gesproken over de gevolgen van internet op de sociale vaardigheden van onze jeugd, terwijl het gebruik van internet door veel onderzoeksbureaus juist als stimulans voor sociale vaardigheden wordt besproken . Afgelopen week had ik hierover wederom een discussie met een aantal mensen, hetgeen mij erg nieuwsgierig maakte naar de publieke opinie, en mij overtuigde van het nut deze discussie weer eens aan te zwengelen.

De eerste onderzoeken die ik heb bekeken dateren uit 2006 op Tweakers. In dat jaar constateren Amerikaanse onderzoekers dat surfen jongeren een betere kennis over communicatieve vaardigheden biedt, en dat het reageren op weblogs hen helpt met het opbouwen van hun sociale netwerk. Tevens zouden online communities positief bijdragen aan de sociale vaardigheden van jongeren. Ook het Engelse onderzoeksbureau NewScientist constateert dat internet doormiddel van chatten een positief effect heeft op de ontwikkeling van sociale vaardigheden en maatschappelijke betrokkenheid, zo schrijft Nu.nl. Een derde onderzoek uit Cyprus, onder ruim 396 studenten, toont dat internetgebruik positief is gerelateerd aan de sociale situatie op school. Overmatig internetgebruik kan echter leiden tot steeds negatievere effecten zo blijkt uit dat onderzoek.

Gedurende 2007 werden echter steeds vaker kritische noten gehoord betreffende de invloed van internet op de sociale vaardigheden. In 2008 bleek uit onderzoek van EPN dat 40% van de leraren in Nederland vindt dat door de komst van internet de sociale vaardigheden van jongeren aanzienlijk zijn afgenomen.

Al met al is er de laatste jaren dus een stevige discussie ontstaan, waarin de meningen enorm uit elkaar lopen. Ik ben zelf van mening dat er geen sprake is van anti socialisatie, maar slechts van een andere manier van sociale interactie. Ik denk zelfs dat de komst van internet en sociale media de kansen voor mensen om hun sociale vaardigheden te ontwikkelen juist vergroot. Sociale contacten zijn veel toegankelijker, en bovendien kunnen online contacten resulteren in zeer goede offline sociale contacten. Het gevoel dat je iemand al kent (via internet) voordat er een werkelijke ontmoeting plaats vindt, is voor veel mensen een geruststelling. Het gemak waarmee online communicatie kan plaatsvinden is echter wel een open deur voor discriminaties en ongepaste benaderingen, aangezien de communicatie grotendeels anoniem kan plaatsvinden.

Via Twitter, een van mijn persoonlijke manieren om zakelijke sociale contacten te onderhouden, heb ik reeds de mening van enkele specialisten weten te bemachtigen…de een wat genuanceerder dan de ander. Een kleine greep uit de reacties:

  • ‘Internet verlaagd de drempels van communicatie. Dat biedt de onderbuik een platform, met een web vol anonieme beledigingen als gevolg.’ – Jeroen Mirck
  • ‘Anti socialisatie is total and utter bullshit’ – Polle de Maagt
  • ‘Ik denk dat de komst van internet mensen niet meer of minder sociaal heeft gemaakt, eerder is het aangaan en onderhouden van ´relaties´ veranderd. Daarbij stellen internet en real life verschillende eisen aan de omgang met je ´netwerk´. Kun je op internet duizenden vriendschappen onderhouden met korte berichtjes (msn, twitter, fora), in het echte leven ben je doorgaans per vriend/in meer tijd kwijt aan het voeden van je relatie. Hoewel, denk dat er inmiddels ook zat vrienden zijn die hoofdzakelijk via sms met elkaar communiceren. Ook dat vind ik geen verarming, het is simpelweg een moderne vorm van constant bevestigen dat je on speaking terms met elkaar bent. En dat is een wezenlijk kenmerk van vriendschappen‘ – Karel Kolb

———————————————————————-

Dit Artikel is tevens te vinden op Molblog !

———————————————————————-



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven