De afgelopen jaren sloeg Hyves de klok als het aan kwam op het bouwen van een fancommunity in de B2C markt. Het (nog altijd) dominante netwerk kende veruit de meeste consumenten, en dan ook nog eens in een voor marketeers vaak interessante groep, jongeren! Inmiddels wordt steeds duidelijker dat de young professional naar Facebook trekt en zijn/haar sociale omgeving mee neemt. Ik ervaar dagelijks het verschil in activiteit tussen mijn leeftijdscategorie op Hyves en die op Facebook…een wereld van verschil. De omgeving van Facebook lijkt simpelweg wat functioneler, uitgebreider en flexibeler te zijn, en heeft een minder puberaal karakter dan Hyves.
Dit maakt het netwerk ook steeds interessanter voor marketeers, en dan met name voor de B2C markt die (internationaal) acteert binnen de doelgroep van 25-44. Facebook kent ook zeer veel functionaliteiten voor bedrijven, van eigen netwerkgroep tot de steeds populairder wordende fanpages. Over die pages wil ik het vandaag hebben:
Waarom is een uitgebreide fanpage op Facebook eigenlijk zo interessant? Welnu, daar zijn een aantal redenen voor te bedenken:
- Klantenbinding: het inzetten van sociale media is een relatiemiddel. een middel dat er voor kan zorgen dat de binding met je klant wegens belangen van beide kanten groter wordt. kortom, er is sprake van een win-win situatie. Ook bij een Facebook fanpage kan deze werking toepasbaar zijn, zolang je maar toegevoegde waarde weet te bieden voor je fans.
- Goedkoop DM kanaal: sociale media zijn geschikt als direct marketing middel, gebruik het dus ook als zodanig zonder te gaan Spammen. Bij ‘bewerk pagina’ op een Facebook page heb je de mogelijkheid een ‘update’ te versturen naar alle fans van je fanpage. In wezen is dit natuurlijk een pure vorm van het aloude e-mailmarketing, dat door social media een ware revival heeft ingezet. Tevens is het kanaal zeer geschikt om je nieuwsbrief in aan te bevelen en bedrijfsberichten te pluggen.
- Onderzoekskanaal: je fans gaan reageren op je berichten en updates. Eng? Welnee, een kans! De kans om eindelijk eens op een goedkope wijze aan marktonderzoek te doen. Niet langer enkel dure ronde tafel meetings met klanten, Facebook wordt een nieuw feedbackkanaal.
- E-commercemogelijkheden: middels de FBML tags, een functionaliteit waardoor je zelf pagina’s in je fanpage kunt vormgeven met HTML, is het zelfs al mogelijk een complete webshop in te bouwen binnen je fanpage.
Het is voor bedrijven dus erg interessant een fanpage uit te werken. Dit geldt met name voor de B2C markt, waar we momenteel dan ook de meeste activiteit in zien. Vlak echter B2B niet uit, ook steeds meer zakelijke activiteit is waar te nemen binnen Facebook. Inmiddels zijn er meerdere tactieken mogelijk om te bouwen aan je zogenaamde ‘fanbase’. Ik wil er een aantal met jullie delen:
- Fan only content: als je veel relevante informatie beschikbaar hebt, maar dit niet geheel voor niks prijs wil geven, dan kun je de fan only content gebruiken. Door wederom de FBML tag te gebruiken (zie hier hoe) kun je content, aanbiedingen, acties etcetera plaatsen waar men enkel toegang toe kan krijgen als men fan wordt. In de Bijgespijkerd fanpage maken we hier sinds kort bijvoorbeeld ook gebruik van, door de fan only content page in te zetten als informatiedatabase.
- Promoot ‘liking’: maak mensen er op attent dat ze op de ‘vind ik leuk’ button moeten drukken om fan te worden van je merk. Zorg dat er altijd iets tegenover staat, dat er meerwaarde is om fan te worden. Integreer deze ‘like’ functionaliteit op al je andere online profielen, sites en spots.
- Seeding: social media seeding wordt steeds belangrijker, en dat zal zo blijven in de toekomst. Met seeding breng je jouw activiteiten in het social media landschap, bijvoorbeeld op Facebook, onder de aandacht bij potentieel interessante groepen. Zorg dus dat je de pagina ‘voorstelt’ aan al je contacten, maar dat je ook buiten Facebook je fanpage gaat promoten op bijvoorbeeld Linkedingroepen die op jouw thema actief zijn. spread the word, maar wel enkel op plaatsen waar je daadwerkelijk relevant bent.