Even een hersenspinsel…over Twitter in 2010

Twitter blijft ook in 2010 een zeer gewild gespreks- en blog onderwerp. Het zijn echter niet langer de 1000+ % groeicijfers waar over gesproken wordt, maar het feit dat de groei nu al enkele maanden sterk verlaagd is. Deze hele andere kant van Twitter roept bij veel organisaties en marketeers vraagtekens op. Is Twitter inderdaad niet meer dan een kortstondige hype zoals Second Live dat was? Is Twitter nog wel interessant voor marketingdoeleinden?

Ik zeg ja, volmondig ja zelfs! In mijn ogen heeft de terugvallende groei van Twitter namelijk vrijwel geen effect op de toepassingsmogelijkheden voor marketing. Deze zijn gewoon nog aanwezig en zullen ook altijd aanwezig blijven.

Het probleem zit hem namelijk in het feit dat bedrijven (en marketeers) denken middels Twitter de mainstream te kunnen bereiken, terwijl dat niet zo is. Twitter is een marketingcommunicatietool voor zeer specifieke doelgroepen. You hate it or you love it. Twitter kent niet voor niks een groot aantal mensen dat slechts even actief lid is, puur omdat men nieuwsgierig is. Binnen die groepen is er voor marketeers niks te halen op Twitter.

We hebben dat eerder gezien met hypes (zoals Twitter in 2009), die zo hard gaan dat er daarna wel een daling MOET zijn op het moment dat blijkt dat de tool niet voor iedereen geschikt is en een deel dus afhaakt. Het zal sowieso niet door iedereen geaccepteerd worden en dat is ook helemaal niet nodig. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de onderstaande grafiek van google trends.

Het gaat om de mensen op Twitter, om het fanatisme van gebruik, om het gedrag dat Twitteraars vertonen. Dat is hetgeen dat de tool zo ontzettend interessant maakt voor marketingcommunicatie. De kwantiteit is hierbij van zwaar ondergeschikt belang als de kwaliteit. Het is bijvoorbeeld een ideaal kanaal om gericht contact te zoeken met influencers in diverse branches, of om contacten te leggen en onderhouden met bloggers, journalisten. Het is absoluut geen goed kanaal om de mainstream massa te bereiken! Wellicht is de huidige ‘dip’ in Twitter zelfs wel een voordeel voor de marketingwereld, aangezien dit meestal duidt op het volwassen worden van een kanaal……wat denken jullie?



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven