De invloedbeleving van consumenten en de rol van social media

Sinds augustus/september ben ik in mijn schaarse vrije uurtjes (meestal op onchristelijke tijden) aan het schrijven. Maar dan niet het ‘normale’ schrijven voor het web, maar daadwerkelijk schrijven voor de dode bomen industrie. Oftewel, wat de meeste van jullie al weten, ik ben een boek aan het schrijven.

Wat de mensen die mij wat beter kennen ook zullen weten is dat ik een zeer strategische marketinggeoriënteerde kijk op social media heb. Binnen deze visie is het ook erg belangrijk om in kaart te brengen wat de rol van social media is binnen de ‘invloedenbeleving’ van de consument. Elk bedrijf wil tegenwoordig op Twitter maar gaat daarin vaak voorbij aan hoe consumenten nu daadwerkelijk allemaal beïnvloed worden. Social media is ‘slechts’ een van de invloedfactoren en dus ook ‘slechts’ een van de marketingcommunicatiekanalen waaruit een marketeer kan kiezen. Deze boodschap en deze inzichten ga ik samen met mijn co-auteurs proberen neer te schrijven in het boek, dat rond maart/april zal gaan uitkomen.

Samen met mijn gewaardeerde collega en medeblogger Maurice Beerthuyzen heb ik het ‘influencemodel’ van de Australiër Ross Dawson aangepast op onze visie en omgeving aangepast. Dit model, dat we het ‘invloedbeleving model’ noemen, zal deel uit maken van een van de meer introducerende hoofdstukken in het boek (we werken in een trechtervorm, van maatschappelijke context tot strategische social media stappen).

Het model beschrijft de invloeden die een consument ervaart ten opzichte van producten, merken en/of diensten, verdeeld over een aantal diverse facetten (excuses dat de plaatjes wat korrelig zijn).

Invloedbelevingmodel© – S.Kerkhofs & M.Beerthuyzen 2009

MechanismenInvloedbelevingmodel(c) Kerkhofs & Beerthuyzen (2)

Met mechanismen bedoelen we de kanalen via welke een boodschap bij de consument terecht kan en zal komen. Deze mechanismen zijn daarom ook onder te verdelen in diverse onderdelen, zoals te zien in in de figuur recht van deze tekst. Je ziet dat social media een van deze invloedsmechanismen is, naast massamedia en persoonlijk contact. Uiteraard zit er de nodige overlap in de diverse mechanismen en is er soms ook spaken van meerdere mechanismen in 1 omgeving (denk aan sociale netwerken).

AggregatorenInvloedbelevingmodel(c) Kerkhofs & Beerthuyzen (3)

Deze overlap zien we ook zeker terug in het onderdeel aggregatoren, dat staat voor beïnvloeding middels het samenpakken en segmenteren van grote hoeveelheden informatie. Hierbij valt de denken aan technologie als RSS en NuJIj.nl. Het pijltje tussen mechanismen en aggregatoren staat er natuurlijk niet veel niks, aangezien de meeste van de aggregatoren tevens informatiemechanismen zijn.

BeïnvloedersInvloedbelevingmodel(c) Kerkhofs & Beerthuyzen (4)

Een van de belangrijkste invloedfactoren voor consumenten zijn natuurlijk de daadwerkelijke beïnvloeders, vaak influencers genoemd. Zeker binnen het online kanaal is deze groep enorm belangrijk. Gedacht kan worden aan bloggers met veel autoriteit, maar ook bekendheden en steeds vaker andere consumenten.

Tot zo ver de directe factoren die in de eerste circel zitten van het model. Het blijft echter niet bij deze drie invloedfactoren, het gaat verder. In het model zijn namelijk nog twee andere cirkels te zien die bijdragen aan de invloedbeleving van de consument.

NetwerkInvloedbelevingmodel(c) Kerkhofs & Beerthuyzen (5)

De mate dat een boodschap wordt beleefd door en invloed heeft op de consument is sterk afhankelijk van diens netwerk. Dit netwerk heeft betrekking op de sociale omgeving en kan in bandsterkte verschillen. Zijn er sterke banden met het netwerk (strong ties), dan zal de invloedbeleving sterker zijn dan bij zwakke banden (weak ties). Naast de bandsterkte hebben ook variabelen als dichtheid en transmissiesnelheid invloed op de beleving. In een netwerk met snelle transmissie kan de invloed bijvoorbeeld sneller tot de consument doordringen.

Drijvende krachtenInvloedbelevingmodel(c) Kerkhofs & Beerthuyzen (6)

Invloedbeleving wordt altijd door een breder facet aangedragen, waarbinnen al de hiervoor beschreven onderdelen van waarde zijn. Deze bredere facetten noemen we ook wel drijvende krachten, aangezien ze de mate van invloedbeleving als het waren drijven. Het steeds groeiende vertrouwen van mensen in peer recommendations is een van deze drijvende krachten achter invloedbeleving. Ook het steeds meer mainstream worden van social media binnen ons medialandschap is zo’n drijvende kracht. Voor de andere drijvende krachten, zie het model rechts van deze tekst.

Dit en andere modellen uit het boek die we nog op Bijgespijkerd zullen bespreken zijn allemaal met volledige uitwerking en praktische insteek te vinden in ons boek dat maart/april zal verschijnen. Geïnteresseerden kunnen over  enkele weken reeds een exemplaar reserveren, hetgeen aangekondigd zal worden op Bijgespijkerd.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven